Andrzej Busza’s Poetry and the Surrealistic Reflection
DOI:
https://doi.org/10.15584/tik.2025.8Keywords:
Surrealism, image, imagery, reversalAbstract
The main aim of the article is to read and interpret Andrzej Busza’s early poems by referring to the surrealistic perspective. The author focuses on this type of imagery which manifests itself in the collection of poems entitled Astrologer in the Underground, and tries to answer the question regarding how Busza creates an image that falls into this trend in literature. The surrealistic imagery which is
present in Andre Breton’s and Paul Eluard’s poetic works is a significant point of reference in this paper. The author explains what may contribute to the fact that Busza’s imagery can be regarded as independent and distinct in comparison to its French predecessors. The reflections devoted to this trend in painterly art, which are present in Busza’s latest collection of poems entitled Ekfrazy / Ekphrases, have been deliberately omitted in this paper.
Downloads
References
Breton A., Wolny związek, w: Surrealizm. Teoria i praktyka literacka. Antologia. Teksty wybrał i przełożył Adam Ważyk, Warszawa 1976.
Breton A., Manifest surrealizmu, w: Surrealizm. Teoria i praktyka literacka. Antologia. Teksty wybrał i przełożył Adam Ważyk, Warszawa 1976.
Brzękowski J., Poezje wybrane, Londyn 1960.
Budzik J., Malarskie pogranicza Andrzeja Buszy, „Perspektywy kultury”, nr 39, (4/2022).
Budzik J., Antynomie pejzażu wewnętrznego. “Ekfrazy” Andrzeja Buszy, w: “Odcisk palca-rozległy labirynt”. Prace ofiarowane Profesorowi Wojciechowi Ligęzie na jubileusz siedemdziesięciolecia, red. M. Antoniuk, D. Siwor, Kraków 2021.
Busza A., Notes Towards a Poetic Credo (tekst niepublikowany).
Busza A., Astrologer in the Underground, przekład J. Boraks, M. Bullock, Athens, Ohio 1970.
Busza A., Atol, Toronto-Rzeszów 2016.
Busza A., Ekfrazy, posłowie J. Pasterski, Toronto 2020.
Chadwick W., Artystki i surrealizm, przekład i wprowadzenie A. Arno, Sopot 2024.
Cywińska M., Manufaktura snów. Rozważania o polskiej poezji nadrealistycznej, Warszawa 2007.
Danto A. C., Po końcu sztuki, przekład M. Salwa, Kraków 2013.
Durand G., Wyobraźnia symboliczna, Warszawa 1986.
Eluard P., Wiedzieć surowo wzbronione, w: J. Waczków, Paul Eluard, Warszawa 1983.
Janicka K., Surrealizm, Warszawa 1985.
Kornhauser J., Niebezpieczne krajobrazy. Surrealizm i po surrealizmie, Kraków 2022.
Pasterski J., Inne wyzwania. Poezja Bogdana Czaykowskiego i Andrzeja Buszy w perspektywie dwukulturowości, Rzeszów 2011.
Szałasta-Rogowska B., Ut pictura poesis, „Archiwum Emigracji”, Zeszyt 29, (2021-2022).
Taborska A., Spiskowcy wyobraźni. Surrealizm, Gdańsk 2024 (wydanie trzecie, rozszerzone).
Waczków J., Paul Eluard, Warszawa 1983.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Tematy i Konteksty

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

