Ewa Głębicka jako komentatorka "Nocy i dni" Marii Dąbrowskiej. Studium porównawcze na tle wcześniejszych prac o tej powieści
DOI:
https://doi.org/10.15584/tik.2025.24Słowa kluczowe:
Ewa Głębicka, Maria Dąbrowska, Noce i dnie, Ewa Głębicka o "Nocach i dniach", literaturoznawcy o "Nocach i dniach", "Noce i dnie" w serii Biblioteka Narodowa, Tadeusz Drewnowski, Włodzimierz Maciąg, Ewa KorzeniewskaAbstrakt
W 2021 r. ukazało się wydanie Nocy i dni Marii Dąbrowskiej w serii Biblioteka Narodowa. Przygotowała je Ewa Głębicka. Liczący 188 stron Wstęp Głębickiej jest przedmiotem analizy przeprowadzonej w tym artykule. Autorka bardzo dokładnie ten Wstęp udokumentowała – wykorzystała Dzienniki i korespondencję Marii Dąbrowskiej z różnymi osobami (publikowaną i niepublikowaną), wszelkie prace literaturoznawców oraz krytyków literatury (książki, artykuły, nawet drobne przyczynki) na temat Dąbrowskiej i Nocy i dni, a także wiele innych dokumentów. Ewa Głębicka zaprezentowała ważniejsze fakty dotyczące życia i twórczości Marii Dąbrowskiej oraz dokonała wszechstronnej interpretacji powieści Noce i dnie. Ustalenia Ewy Głębickiej zostały skonfrontowane z innymi badaniami poświęconymi powieści Noce i dnie, prowadzonymi przez polskich historyków literatury w latach 50., 60. i 70. XX wieku: Tadeusza Drewnowskiego, Włodzimierza Maciąga, Ewę Korzeniewską, Henryka Markiewicza, Zdzisława Liberę, Kazimierza Wykę i krytyka literackiego Andrzeja Kijowskiego. Interpretacja powieści Noce i dnie autorstwa Ewy Głębickiej proponuje nowy punkt widzenia na wiele kwestii i przynosi więcej szczegółów niż wszystko, co wcześniej napisano o tej powieści.
Downloads
Bibliografia
Adamczykowa Z., Mali bohaterowie wielkich powieści Marii Dąbrowskiej, [w:] tejże, Maria Dąbrowska ku dziecku i wychowaniu, Katowice 2005.
Czapska M., Barbara Niechcicowa, „Kobieta Współczesna” 1932, nr 3.
Dąbrowska M., Noce i dnie, oprac., wstęp i komentarze E. Głębicka, t. 1-4, Warszawa 2013.
Dąbrowska M., Noce i dnie, t. 1-2, wstęp i oprac. E. Głębicka, Wrocław 2021. BN I 337.
Korzeniewska E., Cztery szkice o „Nocach i dniach”, [w:] tejże, O Marii Dąbrowskiej i inne szkice, Wrocław 1956
Drewnowski T., „Noce i dnie” Marii Dąbrowskiej, Warszawa 1974.
Drewnowski T., Rzecz russowska. O pisarstwie Marii Dąbrowskiej, wyd. trzecie przejrzane i uzupełnione, Kraków 2000.
Głębicka E., Dąbrowska (nie)znana. Szkice, Warszawa 2016.
Grzymała-Siedlecki A., Pani Barbara Niechcicowa, „Kurier Warszawski” 1932, nr 22.
Grzymała-Siedlecki A., Trzeci tom „Nocy i dni”, „Kurier Warszawski” 1933, nr 87
Kijowski A., Maria Dąbrowska, Warszawa 1964.
Kołaczkowski S., Przymierze z życiem, „Tygodnik Ilustrowany” 1932, nr 11.
Korzeniewska E., Cztery szkice o „Nocach i dniach”, [w:] taż, O Marii Dąbrowskiej i inne szkice, Wrocław 1956.
Libera Z., Maria Dąbrowska, Warszawa 1975.
Maciąg W., Sztuka pisarska Marii Dąbrowskiej, Kraków 1955.
Magnone L., „W sukurs ginącemu światu”. „Noce i dnie” Marii Dąbrowskiej i „Przeminęło z wiatrem” Margaret Mitchell, [w:] Rozczytywanie Dąbrowskiej, red. D. Kozicka, M. Świerkosz, Kraków 2018.
Markiewicz H., „Noce i dnie” na tle polskiej tradycji powieściowej, [w:] Pięćdziesiąt lat twórczości Marii Dąbrowskiej, referaty i materiały sesji naukowej pod red. E. Korzeniewskiej, Warszawa 1963.
Napierski S., Rzecz ludzka, „Ateneum” 1938, nr 6.
Pięćdziesiąt lat twórczości Marii Dąbrowskiej, referaty i materiały sesji naukowej pod red. E. Korzeniewskiej, Warszawa 1963.
Podhorska-Okołów S., Kobiety piszą… Sylwetki i szkice, Warszawa 1938.
Przyboś J., Centrum polszczyzny, [w:] Pięćdziesiąt lat twórczości Marii Dąbrowskiej, referaty i materiały sesji naukowej pod red. E. Korzeniewskiej, Warszawa 1963.
Rozczytywanie Dąbrowskiej, red. D. Kozicka, M. Świerkosz, Kraków 2018.
Świerkosz M., Kim jest Agnieszka Niechcic? Polityka i miłość w „Nocach i dniach”, [w:] Rozczytywanie Dąbrowskiej, red. D. Kozicka, M. Świerkosz, Kraków 2018.
Wyka K., Czas i człowiek w „Nocach i dniach”, [w:] tegoż, Stara szuflada, Kraków 1967.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Kategorie
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Tematy i Konteksty

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

