Studiujące osoby niepełnosprawne w opinii studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego

Autor

  • Gabriela Szczepanik Studentka, Kolegium Nauk Społecznych, Uniwersytet Rzeszowski, Polska
  • Wojciech Walat Uniwersytet Rzeszowski, Kolegium Nauk Społecznych, Zakład Dydaktyki Ogólnej i Systemów Edukacyjnych, Polska https://orcid.org/0000-0002-3158-1923

DOI:

https://doi.org/10.15584/eti.2019.4.40

Słowa kluczowe:

osoby niepełnosprawne, studia wyższe, dydaktyka szkoły wyższej

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie sytuacji studiujących osób niepełnosprawnych oraz tego, w jaki sposób postrzegana jest ta grupa studentów przez ich rówieśników na Uniwersytecie Rzeszowskim. Aby tego dokonać, niezbędne jest wyjaśnienie i przeanalizowanie pojęcia niepełnosprawność. Pokazane jest także historyczne odniesienie do tego terminu, by na końcu móc stwierdzić, że osoba niepełnosprawna to nie tylko jednostka chora, ale przede wszystkim wartościowy członek całej naszej społeczności. Następnym krokiem jest przedstawienie danych z kilku poprzednich lat dotyczących liczby studiujących osób niepełnosprawnych na uniwersytetach w całej Polsce. Jak wynika z zebranych danych, co roku przybywa ich coraz więcej, a to dlatego, że dzisiejsze uczelnie wyższe są bardziej przyjazne grupie osób z niepełnosprawnością, głównie przez skuteczne próby likwidowania barier architektonicznych. W trzeciej części opisujemy wyniki ankiety przeprowadzonej wśród studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego i analizujemy otrzymane wyniki. W podsumowaniu formułujemy wnioski znaczące dla teorii i praktyki edukacyjnej.

Pobrania

Opublikowane

2019-12-15

Jak cytować

Szczepanik, G., & Walat, W. (2019). Studiujące osoby niepełnosprawne w opinii studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego. Journal of Education, Technology and Computer Science, 30(4), 291–297. https://doi.org/10.15584/eti.2019.4.40

Numer

Dział

PRACE STUDENCKIE