Ryzyko wypalenia zawodowego u nauczycieli chemii
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2015.3.13Słowa kluczowe:
edukacja, nauczyciel, praca, stres, wypalenieAbstrakt
Wykonywanie pracy stanowi ważną część życia każdego człowieka. Zdobycie właściwych kwalifikacji, kompetencji i dbałość o ciągły rozwój zawodowy tworzy podstawę do normalnego funkcjonowania, a także wspomaga rzetelne wypełnianie obowiązków służbowych. Podejmowanie nowych wyzwań poprzez realizowanie projektów wpływa również pozytywnie na osiąganie zaplanowanych celów i motywuje jednostkę do dalszego działania.
W pracy nauczyciela będą to nowe programy nauczania, metody prowadzenia zajęć lekcyjnych, wykorzystanie we właściwy sposób urządzeń technicznych, technologii informacyjnych, umiejętność pracy grupowej i inne.
W artykule przybliżono i zdiagnozowano różnice pomiędzy nauczycielami uczącymi przedmiotów ścisłych (chemii) i nauczycielami przedmiotów humanistycznych ze względu na stopień trudności w nauczaniu przedmiotu i związane z tym zagrożenie stresem, który może wpływać na ryzyko wypalenia zawodowego.
Downloads
Bibliografia
Burisch M., Das Burnout-Syndrom. Theorie der inneren Erschöpfung, Springer Verlag, Berlin, Heidelberg 1989.
Burisch M., W poszukiwaniu teorii – przemyślenia na temat natury i etiologii wypalenia [w:] Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie, red. H. Sęk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Cherniss C., Role of professional self-efficacy in the etiology and amelioration of burnout [w:] Professional Burnout: Recent developments in theory and research, red. B. Schaufeli, Ch. Maslach, T. Marek, DC: Taylor & Francis, Washington 1993.
Chodkowski Z., Funkcjonowanie zawodowe słuchaczy studiów podyplomowych, Rzeszów 2012.
Fengler J., Pomaganie męczy. Wypalenie w pracy zawodowej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001.
Freudenberger H.J., Das Erschöpfungssyndrom von Mitarbeitern in Alternativen Einrichtungen [w:] Therapeutische Wohngemeinschaften. Erfahrungen, Modelle, Supervision, red. H. Petzold, G. Vormann, Pfeiffer Verlag, München 1980.
Kwieciński Z., Pedagogika i edukacja wobec wyzwania kryzysu i gwałtownej zmiany społecznej [w:] Alternatywy myślenia o/dla edukacji, red. Z. Kwieciński, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2000.
Maslach Ch., Wypalenie – w perspektywie wielowymiarowej [w:] Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie, red. H. Sęk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Maslach Ch., Jackson S.E., Burnout in organizational settings, “Applied Social Psychology Annual 5”, red. S. Oskamp, CA, Sage, Beverly Hills 1984.
Risch B., Teaching Chemistry around the World, Waxmann, Münster, Berlin 2010.
Sęk H., Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Uwarunkowania i możliwości zapobiegania [w:] Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie, red. H. Sęk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Syroka, J., Wypalenie zawodowe – koszty indywidualne i społeczne [w:] Psychologiczne wyznaczniki sukcesu w zarządzaniu (t. 6, s. 355–370), red. S.A. Witkowski, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2003.
Terelak J.F., Psychologia menedżera. Wybrane zagadnienia psychologii organizacji i zarządzania, Warszawa 2005.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.