The risk of burnout of chemistry teachers
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2015.3.13Keywords:
education, teacher, work, stress, burnoutAbstract
Doing the work is an important part of everyone's life. Gaining of the appropriate qualifications, competences and attention to continuous professional development forms the basis for normal function, and also supports solid duties to perform. New challenges through the implementation of projects also affect positively in achieving the goals and motivates the individual to further action.
In the teacher's work will be a new curricula, methods of conducting lessons, use of the right way of technical equipment, information technology, ability to work in group and others.
In this article the author approached and diagnosed differences between teachers of exact science (of chemistry) and teachers of humanities, due to the difficulty in teaching the subject and the associated risk of stress, which can affect the risk of burnout.
Downloads
References
Burisch M., Das Burnout-Syndrom. Theorie der inneren Erschöpfung, Springer Verlag, Berlin, Heidelberg 1989.
Burisch M., W poszukiwaniu teorii – przemyślenia na temat natury i etiologii wypalenia [w:] Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie, red. H. Sęk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Cherniss C., Role of professional self-efficacy in the etiology and amelioration of burnout [w:] Professional Burnout: Recent developments in theory and research, red. B. Schaufeli, Ch. Maslach, T. Marek, DC: Taylor & Francis, Washington 1993.
Chodkowski Z., Funkcjonowanie zawodowe słuchaczy studiów podyplomowych, Rzeszów 2012.
Fengler J., Pomaganie męczy. Wypalenie w pracy zawodowej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001.
Freudenberger H.J., Das Erschöpfungssyndrom von Mitarbeitern in Alternativen Einrichtungen [w:] Therapeutische Wohngemeinschaften. Erfahrungen, Modelle, Supervision, red. H. Petzold, G. Vormann, Pfeiffer Verlag, München 1980.
Kwieciński Z., Pedagogika i edukacja wobec wyzwania kryzysu i gwałtownej zmiany społecznej [w:] Alternatywy myślenia o/dla edukacji, red. Z. Kwieciński, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2000.
Maslach Ch., Wypalenie – w perspektywie wielowymiarowej [w:] Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie, red. H. Sęk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Maslach Ch., Jackson S.E., Burnout in organizational settings, “Applied Social Psychology Annual 5”, red. S. Oskamp, CA, Sage, Beverly Hills 1984.
Risch B., Teaching Chemistry around the World, Waxmann, Münster, Berlin 2010.
Sęk H., Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Uwarunkowania i możliwości zapobiegania [w:] Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie, red. H. Sęk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Syroka, J., Wypalenie zawodowe – koszty indywidualne i społeczne [w:] Psychologiczne wyznaczniki sukcesu w zarządzaniu (t. 6, s. 355–370), red. S.A. Witkowski, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2003.
Terelak J.F., Psychologia menedżera. Wybrane zagadnienia psychologii organizacji i zarządzania, Warszawa 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.