The risk of burnout of chemistry teachers

Authors

  • Zbigniew Chodkowski Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2015.3.13

Keywords:

education, teacher, work, stress, burnout

Abstract

Doing the work is an important part of everyone's life. Gaining of the appropriate qualifications, competences and attention to continuous professional development forms the basis for normal function, and also supports solid duties to perform. New challenges through the implementation of projects also affect positively in achieving the goals and motivates the individual to further action.

In the teacher's work will be a new curricula, methods of conducting lessons, use of the right way of technical equipment, information technology, ability to work in group and others.

In this article the author approached and diagnosed differences between teachers of exact science (of chemistry) and teachers of humanities, due to the difficulty in teaching the subject and the associated risk of stress, which can affect the risk of burnout.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Burisch M., Das Burnout-Syndrom. Theorie der inneren Erschöpfung, Springer Verlag, Berlin, Heidelberg 1989.

Burisch M., W poszukiwaniu teorii – przemyślenia na temat natury i etiologii wypalenia [w:] Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie, red. H. Sęk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

Cherniss C., Role of professional self-efficacy in the etiology and amelioration of burnout [w:] Professional Burnout: Recent developments in theory and research, red. B. Schaufeli, Ch. Maslach, T. Marek, DC: Taylor & Francis, Washington 1993.

Chodkowski Z., Funkcjonowanie zawodowe słuchaczy studiów podyplomowych, Rzeszów 2012.

Fengler J., Pomaganie męczy. Wypalenie w pracy zawodowej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001.

Freudenberger H.J., Das Erschöpfungssyndrom von Mitarbeitern in Alternativen Einrichtungen [w:] Therapeutische Wohngemeinschaften. Erfahrungen, Modelle, Supervision, red. H. Petzold, G. Vormann, Pfeiffer Verlag, München 1980.

Kwieciński Z., Pedagogika i edukacja wobec wyzwania kryzysu i gwałtownej zmiany społecznej [w:] Alternatywy myślenia o/dla edukacji, red. Z. Kwieciński, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2000.

Maslach Ch., Wypalenie – w perspektywie wielowymiarowej [w:] Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie, red. H. Sęk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

Maslach Ch., Jackson S.E., Burnout in organizational settings, “Applied Social Psychology Annual 5”, red. S. Oskamp, CA, Sage, Beverly Hills 1984.

Risch B., Teaching Chemistry around the World, Waxmann, Münster, Berlin 2010.

Sęk H., Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Uwarunkowania i możliwości zapobiegania [w:] Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie, red. H. Sęk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

Syroka, J., Wypalenie zawodowe – koszty indywidualne i społeczne [w:] Psychologiczne wyznaczniki sukcesu w zarządzaniu (t. 6, s. 355–370), red. S.A. Witkowski, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2003.

Terelak J.F., Psychologia menedżera. Wybrane zagadnienia psychologii organizacji i zarządzania, Warszawa 2005.

Published

2015-12-25

How to Cite

Chodkowski, Z. (2015). The risk of burnout of chemistry teachers. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 3, 191–202. https://doi.org/10.15584/kpe.2015.3.13

Issue

Section

Psychology in the face of contemporary educational and upbringing problems