Skuteczność w opinii badanych studentów rzeszowskich uczelni według płci
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2025.16Słowa kluczowe:
edukacja, skuteczność, oczekiwanie, efektywność, studenciAbstrakt
Codzienna aktywność człowieka przejawia się w poszukiwaniu najlepszych metod i sposobów skutecznego wykonania pracy.
Celem artykułu jest analiza poczucia skuteczności wśród 383 studentów według płci, którzy rozpoczęli studia na Politechnice Rzeszowskiej i Uniwersytecie Rzeszowskim. Wykorzystano Skalę Uogólnionej Własnej Skuteczności (GSES), którą opracowali Ralf Schwarzer i Matthias Jeruzalem. Skuteczność studentów według płciCodzienna aktywność człowieka przejawia się w poszukiwaniu najlepszych metod i sposobów skutecznego wykonania pracy. Celem artykułu jest analiza poczucia skuteczności wśród 383 studentów według płci, którzy rozpoczęli studia na Politechnice Rzeszowskiej i Uniwersytecie Rzeszowskim. Wykorzystano Skalę Uogólnionej Własnej Skuteczności (GSES), którą opracowali Ralf Schwarzer i Matthias Jeruzalem. Skuteczność studentów według płci kształtowała się w poziomie umiarkowanym na skali stenowej. Mężczyźni otrzymali wyższe średnie od kobiet w zakresie zmiennych niezależnych jak: uczelnia, miejsce zamieszkania, wiek oraz zamożność. W trzech wynikach odnotowano zróżnicowanie w poziomie istotności statystycznej i dotyczyło uczelni, miejsca zamieszkania i zamożności badanych. Postuluje się wprowadzenie wzmocnienia i zwiększenia skuteczności w poszerzaniu wiedzy i osiąganiu celów edukacyjnych wśród studentów.
Downloads
Bibliografia
Bukłaha E., Sukces, skuteczność i efektywność w zarządzaniu projektami, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania Finansami” 2012, nr 113.
Byra S., Poczucie własnej skuteczności w kontekście radzenia sobie w sytuacjach trudnych kobiet i mężczyzn z nabytą niepełnosprawnością ruchową, „Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu” 2011, t. 17, nr 3.
Davis S.F., Palladino J.J., Christopherson K.M., Psychology, Boston–Munich 2013.
Jerusalem M., Schwarzer R., Self-efficacy as a resource factor in stress appraisal process [w:] Self-Efficacy: Thought Control of Action, red. R. Schwarzer, Washington 1992.
Juczyński Z., Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia, Warszawa 2001.
Kadzikowska-Wrzosek R., Wytrwałość i skuteczność działania: Wpływ kontekstu sytuacyjnego i siły woli, „Roczniki Psychologiczne” 2011, t. XIV, nr 2.
Locke E.A., Latham G.P., A Theory of Goal Setting and Task Performance, New York 1990.
Maddux J.E., Self-Efficacy [w:] The Encyclopedia of Positive Psychology, red. S.J. Lopez, The Clifton Strengths Institute and Gallup 2009.
Nzabihimana D., Nizeyimana G., Ndagijimana J.B., Exploring the Academic Self-Efficacy of the First Year Student Teachers of University of Rwanda College of Education (UR-CE), „African Journal of Empirical Research” 2004, vol. 5, issue 4, https://doi.org/10.51867/ajernet.5.4.150.
Poprawa A., Juczyński Z., Test Orientacji Życiowej – LOT-R [w:] Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia, red. Z. Juczyński, Warszawa 2001.
Rodek V., Poczucie własnej skuteczności jako czynnik różnicujący samodzielne uczenie się studentów, „Studia Edukacyjne” 2020, nr 58, https://doi:10.14746/se.2020.58.6.
Sarzyńska-Mazurek E., Poczucie własnej skuteczności osób u progu dorosłości, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 2019, nr 4.
Schwarzer R., Measurement of Perceived Self-Efficacy: Psychometrie Scales for Cross-Cultural Research, Berlin 1993.
Stoner J.A.F., Finch A., Freeman R.E., Gilbert D.R., Ehrlich A., Kierowanie, Warszawa 2001.
Taşdemir C., An Investigation of Academic Self-Efficacy Perceptions of Primary Mathematics Teacher Candidates, „Higher Education Studies” 2019, vol. 9, no. 2, https://doi.org/10.5539/hes.v9n2p72.
The Cambridge dictionary of psychology, red. D.R. Matsumoto, Cambridge–New York 2009.
Wojcieszek A., Nawalana A., Majda A., Poczucie optymizmu oraz własnej skuteczności Małopolskich pielęgniarek korzystających z kształcenia podyplomowego, „Pielęgniarstwo Polskie” 2019, nr 2(72).
Yusuf M., The impact of self-efficacy, achievement motivation, and self-regulated learning strategies on students’ academic achievement, „Procedia Social and Behavioral Sciences” 2011, no. 15, https://doi:10.1016/j.sbspro.2011.04.158.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.