Znaczenie wczesnej edukacji przyrodniczej

Autor

  • Eliza Chodkowska Uniwersytet Rzeszowski
  • Zbigniew Chodkowski Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2016.4.14

Słowa kluczowe:

edukacja wczesnoszkolna, edukacja przyrodnicza,, zagrożenia cywilizacyjne, postawy prozdrowotne, świadomość ekologiczna

Abstrakt

Przedmiotem opracowania jest ukazanie znaczenia wczesnej edukacji przyrodniczej dla funkcjonowania człowieka we współczesnym świecie. Przedstawiono kontekst historyczny problematyki ukazujący powszechność doceniania wczesnej edukacji przyrodniczej już od czasów starożytnych. Na tym tle omówiono główne założenia wybranych współczesnych systemów wczesnej edukacji przyrodniczej na przykładzie edukacji polskiej i brytyjskiej. Szczególną uwagę zwrócono na wdrażany w wielu krajach system edukacji STSE (Science, Technology, Society and Environment) będący odpowiedzią na potrzeby i zagrożenia środowiskowe. Przeprowadzone analizy prowadzą do wniosku, że założenia teoretyczne i programowe współczesnych systemów edukacyjnych na ogół doceniają znaczenie wczesnej edukacji przyrodniczej obejmującej wychowanie zdrowotne i proekologiczne. Jednak same założenia programowe nie są wystarczające, ważniejsze jest ich wdrażanie w codziennej praktyce szkolnej. Wczesna wiedza przyrodnicza stanowi bazę dla przyszłego kształcenia biologicznego, biotechnologicznego, chemicznego czy medycznego, na którym opiera się wiele zawodów o szczególnym znaczeniu dla rozwoju cywilizacyjnego. Jest ona również bardzo ważna w kształtowaniu umiejętności radzenia sobie z zagrożeniami, jakie ta cywilizacja stwarza dla zdrowia człowieka i dla stanu jego środowiska.

Pobrania

Opublikowane

2016-12-15

Jak cytować

Chodkowska, E., & Chodkowski, Z. (2016). Znaczenie wczesnej edukacji przyrodniczej. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 4, 216–225. https://doi.org/10.15584/kpe.2016.4.14

Numer

Dział

Rodzina i szkoła - wspólne obszary kształcenia, wychowania i opieki