Znaczenie wczesnej edukacji przyrodniczej
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2016.4.14Słowa kluczowe:
edukacja wczesnoszkolna, edukacja przyrodnicza,, zagrożenia cywilizacyjne, postawy prozdrowotne, świadomość ekologicznaAbstrakt
Przedmiotem opracowania jest ukazanie znaczenia wczesnej edukacji przyrodniczej dla funkcjonowania człowieka we współczesnym świecie. Przedstawiono kontekst historyczny problematyki ukazujący powszechność doceniania wczesnej edukacji przyrodniczej już od czasów starożytnych. Na tym tle omówiono główne założenia wybranych współczesnych systemów wczesnej edukacji przyrodniczej na przykładzie edukacji polskiej i brytyjskiej. Szczególną uwagę zwrócono na wdrażany w wielu krajach system edukacji STSE (Science, Technology, Society and Environment) będący odpowiedzią na potrzeby i zagrożenia środowiskowe. Przeprowadzone analizy prowadzą do wniosku, że założenia teoretyczne i programowe współczesnych systemów edukacyjnych na ogół doceniają znaczenie wczesnej edukacji przyrodniczej obejmującej wychowanie zdrowotne i proekologiczne. Jednak same założenia programowe nie są wystarczające, ważniejsze jest ich wdrażanie w codziennej praktyce szkolnej. Wczesna wiedza przyrodnicza stanowi bazę dla przyszłego kształcenia biologicznego, biotechnologicznego, chemicznego czy medycznego, na którym opiera się wiele zawodów o szczególnym znaczeniu dla rozwoju cywilizacyjnego. Jest ona również bardzo ważna w kształtowaniu umiejętności radzenia sobie z zagrożeniami, jakie ta cywilizacja stwarza dla zdrowia człowieka i dla stanu jego środowiska.
Downloads
Bibliografia
Alatas S.V., From Jami’ah to University: Multiculturalism and Christian-Muslim Dialogue, “Current Sociology” 2006, 54, s. 112–132.
Bossi M., Poggi S., Romanticism in Science: Science in Europe, 1790–1840, Boston: Cluver 1994.
Chodkowska E.M., Forming of Children Natural Science Competences in Integrated Education [w:] Research in Didactics of the Sciences, eds. M. Nodzyńska and J.R. Paśko, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Kraków 2010.
Cordasco F., A Brief History of Education: A Handbook of Information on Greek, Roman, Medieval, Renaissance and Modern Educational Practice, Lanham: Rowman and Littlefield 1976.
Dharampal S.G.K., The Beautiful Tree: Indigenous Indian Education in the Eighteenth Century, New Delhi: Bibla Implex 1983.
DiCicco J.M., The Development of Leaders in Ancient China, Rome and Persia, PAQ SPRING 2003.
Giddens A., Socjologia, tłum. A. Szulżycka, WN PWN, Warszawa 2006.
Gilbertson K., Bates T., McLaughlin T., Ewert A., Outdoor education: Methods and Strategies, Human Kinetics, Champaign 2006.
Hodson D., Time for action: Science education for an alternative future, “International Journal for Science Education” 2003, 25, s. 645–670.
Knapp C.E., Progressivism never died, it just moved outside: What can experimental educators learn from the past?, “Journal of Experimental Education” 1994, 17, s. 8–12.
Majcher I., Kossobudzka A., Sadoń-Osowiecka T., Zielińska I., Przyroda. Program nauczania przyrody w szkole podstawowej, OPERON, Gdynia 2006.
Modelski G., World Cities: –3000 to 2000, Washington D.C., Faros 2003.
Needham J., Science and Civilization in China, vol. 3: Mathematics and the Sciences of the Heavens and the Earth, Taipei: Caves Books Ltd. 1986.
Needham J., Robinson K.G., Huang J.Y., Science and Civilization in China, vol. 7, part II: General Conclusions and Reflections, Cambridge: Cambridge University Press 2004.
Ornstein A.C., and Levine D.U., Foundations of education, Boston: Houghton Mifflin Company 2008.
Priest S., Redefining outdoor education: A matter of many relationships, “Journal of Environmental Education” 1986, 17, s. 13–15.
Pullaiah T., Biodiversity in India, vol. 4, New Delhi: Daya Books 2006.
Rama Rao P., India: Science and Technology from Ancient Time to Today, “Technology in Society” 1997, 19, s. 415–447.
Sarma K.V., Astronomy in India [in:] Encyclopaedia of the History of Science, Technology and Medicine in Non-Western Cultures (2 nd ed. H. Selin), Springer 2008.
http://curriculum.qcda.gov.uk/, dostęp: 03.02. 2014.
http://www.ericdigests.org/pre-923/outdoor.htm, dostęp: 25.10.2016.
http://www.publications.parliament.uk/pa/cm200405/cmselect/cmeduski/120/12002.htm, 14.12. 2015.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.