Effectiveness in the opinion of the surveyed students of Rzeszów universities by gender

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2025.16

Keywords:

education, effectiveness, expectation, efficiency, students

Abstract

Everyday human activity manifests itself in the search for the best methods and ways to effectively perform work. The aim of this article is to analyze the sense of self-efficacy among 383 students by gender who started their studies at the Rzeszów University of Technology and the University of Rzeszów. The Generalized Self-Efficacy Scale (GSES) developed by Ralf Schwarzer and Matthias Jeruzalem was used. The effectiveness of students by gender was moderate on the sten scale. Men received higher averages than women in the independent variables such as: university, place of residence, age and wealth. In three results, differences in the level of statistical significance were noted and concerned the university, place of residence and wealth of the respondents. It is postulated to introduce strengthening and increasing effectiveness in expanding knowledge and achieving educational goals among students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bukłaha E., Sukces, skuteczność i efektywność w zarządzaniu projektami, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania Finansami” 2012, nr 113.

Byra S., Poczucie własnej skuteczności w kontekście radzenia sobie w sytuacjach trudnych kobiet i mężczyzn z nabytą niepełnosprawnością ruchową, „Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu” 2011, t. 17, nr 3.

Davis S.F., Palladino J.J., Christopherson K.M., Psychology, Boston–Munich 2013.

Jerusalem M., Schwarzer R., Self-efficacy as a resource factor in stress appraisal process [w:] Self-Efficacy: Thought Control of Action, red. R. Schwarzer, Washington 1992.

Juczyński Z., Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia, Warszawa 2001.

Kadzikowska-Wrzosek R., Wytrwałość i skuteczność działania: Wpływ kontekstu sytuacyjnego i siły woli, „Roczniki Psychologiczne” 2011, t. XIV, nr 2.

Locke E.A., Latham G.P., A Theory of Goal Setting and Task Performance, New York 1990.

Maddux J.E., Self-Efficacy [w:] The Encyclopedia of Positive Psychology, red. S.J. Lopez, The Clifton Strengths Institute and Gallup 2009.

Nzabihimana D., Nizeyimana G., Ndagijimana J.B., Exploring the Academic Self-Efficacy of the First Year Student Teachers of University of Rwanda College of Education (UR-CE), „African Journal of Empirical Research” 2004, vol. 5, issue 4, https://doi.org/10.51867/ajernet.5.4.150.

Poprawa A., Juczyński Z., Test Orientacji Życiowej – LOT-R [w:] Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia, red. Z. Juczyński, Warszawa 2001.

Rodek V., Poczucie własnej skuteczności jako czynnik różnicujący samodzielne uczenie się studentów, „Studia Edukacyjne” 2020, nr 58, https://doi:10.14746/se.2020.58.6.

Sarzyńska-Mazurek E., Poczucie własnej skuteczności osób u progu dorosłości, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 2019, nr 4.

Schwarzer R., Measurement of Perceived Self-Efficacy: Psychometrie Scales for Cross-Cultural Research, Berlin 1993.

Stoner J.A.F., Finch A., Freeman R.E., Gilbert D.R., Ehrlich A., Kierowanie, Warszawa 2001.

Taşdemir C., An Investigation of Academic Self-Efficacy Perceptions of Primary Mathematics Teacher Candidates, „Higher Education Studies” 2019, vol. 9, no. 2, https://doi.org/10.5539/hes.v9n2p72.

The Cambridge dictionary of psychology, red. D.R. Matsumoto, Cambridge–New York 2009.

Wojcieszek A., Nawalana A., Majda A., Poczucie optymizmu oraz własnej skuteczności Małopolskich pielęgniarek korzystających z kształcenia podyplomowego, „Pielęgniarstwo Polskie” 2019, nr 2(72).

Yusuf M., The impact of self-efficacy, achievement motivation, and self-regulated learning strategies on students’ academic achievement, „Procedia Social and Behavioral Sciences” 2011, no. 15, https://doi:10.1016/j.sbspro.2011.04.158.

Published

2025-12-15

How to Cite

Chodkowski, Z. (2025). Effectiveness in the opinion of the surveyed students of Rzeszów universities by gender. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 16, 205–213. https://doi.org/10.15584/kpe.2025.16

Issue

Section

Psychology in the face of contemporary educational and upbringing problems