O problemie edukacji integralnej i kłopotach współczesnego humanizmu

Autor

  • Jan Szmyd Krakowska Akademia im. A.F. Modrzewskiego

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2018.6.5

Słowa kluczowe:

humanizm, edukacja humanistyczna, edukacja integralna, cywilizacja naukowo-techniczna, technokratyzm, homo sapiens, jakość istnienia

Abstrakt

Zamiar wprowadzenia w kontekst współczesnej edukacji kształcenia humanistycznego nabiera znamion utopii pedagogicznej i nierealistycznego nastawienia. Na jego znaczną utopijność czy niepełny realizm przemożnie wpływają głównie cechy i wymogi cywilizacji naukowo-technicznej i rynkowego systemu społeczno-ekonomicznego oraz technokratyzmu. Jednakże odpowiednio zorganizowane, właściwie zespolone w całościowo pojęty system edukacji współczesnej humanistyczne kształcenie jest bezalternatywnie konieczne i niezbywalne. Dzięki niemu można zachować i skutecznie kształtować model człowieka wielostronnie rozwiniętego oraz przysposabiać pożądaną jakość jego egzystencji i człowieczeństwa. Ogólnie rzecz biorąc, należy ono do czynników warunkujących przetrwanie człowieka jako człowieka. Artykuł rozwija powyższe tezy i podejmuje próbę ich uzasadnienia.

Pobrania

Opublikowane

2018-12-15

Jak cytować

Szmyd, J. (2018). O problemie edukacji integralnej i kłopotach współczesnego humanizmu. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 6, 71–84. https://doi.org/10.15584/kpe.2018.6.5

Numer

Dział

Historyczne źródła, ciągłość i zmiana myśli edukacyjnej