Nowoczesny konsumpcjonizm - zmiana kondycji ludzkiej i jakości życia. Wyzwania społeczne i pedagogiczne.

Autor

  • Jan Szmyd Krakowska Akademia im. A.F. Modrzewskiego

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.2

Słowa kluczowe:

nowoczesny konsumpcjonizm, hedonizm, jakość życia, wyzwania edukacyjno-wychowawcze

Abstrakt

Będące wynikiem globalizacji przemiany społeczne przyczyniają się do zmiany stylu życia i funkcjonowania człowieka. W tekście tym przedstawiono nowy typ człowieka – współczesnego nowoczesnego konsumenta, który jest przeciwieństwem konsumenta tradycyjnego. Nie wykazuje on bowiem ustabilizowanego kręgu potrzeb i pragnień konsumpcyjnych. Ulega atrakcjom aktualnego rynku konsumpcyjnego, ma poczucie niesfinalizowanego w nim uczestnictwa; niezaspokojenia, niedosytu w sferze własnych pragnień czy po prostu różnych zachcianek konsumpcyjnych. Żądny jest coraz to nowych wrażeń, emocji, przyjemności związanych nie tyle z poczuciem posiadania zgromadzonych, skolekcjonowanych rzeczy i przedmiotów oraz różnorakich urządzeń, gadżetów i udogodnień, co z ich kupnem, prezentacją. Cechą charakteryzującą nowoczesnego konsumenta jest istotne przesunięcie w sferze uwewnętrznionych wartości: od wartości kultury wyższej (duchowych, poznawczych, humanistycznych, estetycznych) do wartości kultury niższej (materialnych, użytkowych, praktycznych). W artykule tym ukazano nowoczesny konsumpcjonizm jako poważny, choć nie w pełni dziś dostrzegany, problem społeczny i edukacyjno-wychowawczy. Koniecznością jest więc prowadzenie pogłębionej refleksji pedagogicznej nad kondycją współczesnego człowieka i projektowanie propozycji praktycznych działań edukacyjnych i wychowawczych zwróconych na przemianę ludzkiej aksjologii. Prezentowany tekst stanowi w tym zakresie pewną propozycję.

Downloads

Bibliografia

Bauman Z., Społeczeństwo w stanie oblężenia. Przeł. Janusz Margalski, Sic!, Warszawa 2006.

Mazoyer F., Consommateurs influence, „Le Monde Diplomatique, Decembre 2000; Lifestyle Shopping: The Subject of Consumption, red. Rob Shields, Rontlege 1992.

Skolimowski H., Górecki I. K., Zielone oko Kosmosu. Wokół filozofii w rozmowie i esejach, Wrocław 2003.

Szmyd J., Moc i niemoc edukacji i wychowania w społeczeństwie rynkowym. Wgląd krytyczny i prospektywny, Wyd. „Śląsk”, Katowice 2017.

Szmyd J., Zagrożone społeczeństwo. Regresja antropologiczna w świecie ponowoczesnym. Próba pytań i odpowiedzi, Thesaurus Silesiae, Katowice 2015.

Wojnar I., Humanistyczne przesłanki niepokoju, Polska Akademia Nauk, Komitet Prognoz Polska 2000 Plus przy Prezydium PAN, Warszawa 2016.

Pobrania

Opublikowane

2017-12-15

Jak cytować

Szmyd, J. (2017). Nowoczesny konsumpcjonizm - zmiana kondycji ludzkiej i jakości życia. Wyzwania społeczne i pedagogiczne. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 5, 13–36. https://doi.org/10.15584/kpe.2017.5.2

Numer

Dział

Historyczne źródła, ciągłość i zmiana myśli edukacyjnej