Idea edukacji ogólnej a jakość człowieka
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2016.4.5Słowa kluczowe:
edukacja ogólna, kształcenie humanistyczne, wszechstronny rozwój człowiekaAbstrakt
Tekst ten podejmuje problematykę zależności rozwoju człowieka od jakości edukacji oraz kontekstu społeczno-kulturowego i cywilizacyjnego, w którym przebiegają procesy edukacyjne. Autor upomina się o konieczność realizacji edukacji pełnej, wielostronnej, holistycznej i humanistycznej, która jest w stanie kształtować człowieka „całkowitego”, „harmonijnego”, wydobywającego ze swego psychosomatycznego i społeczno-kulturowego potencjału możliwie wszystkie swe autentycznie ludzkie właściwości, a równocześnie „pełnomocnego”. Takie spojrzenie na realizację procesu edukacyjnego stanowi odpowiedź na dokonującą się dziś jednostronną edukację, zdominowaną tendencjami pragmatycznymi, utylitarnymi, która daleka jest od realizacji idei pełnego rozwoju człowieka.Pobrania
Opublikowane
2016-12-15
Jak cytować
Szmyd, J. (2016). Idea edukacji ogólnej a jakość człowieka. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 4, 71–84. https://doi.org/10.15584/kpe.2016.4.5
Numer
Dział
Aksjologiczne i społeczne obszary wychowania i rozwoju człowieka
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.