Idea edukacji ogólnej a jakość człowieka

Autor

  • Jan Szmyd

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2016.4.5

Słowa kluczowe:

edukacja ogólna, kształcenie humanistyczne, wszechstronny rozwój człowieka

Abstrakt

Tekst ten podejmuje problematykę zależności rozwoju człowieka od jakości edukacji oraz kontekstu społeczno-kulturowego i cywilizacyjnego, w którym przebiegają procesy edukacyjne. Autor upomina się o konieczność realizacji edukacji pełnej, wielostronnej, holistycznej i humanistycznej, która jest w stanie kształtować człowieka „całkowitego”, „harmonijnego”, wydobywającego ze swego psychosomatycznego i społeczno-kulturowego potencjału możliwie wszystkie swe autentycznie ludzkie właściwości, a równocześnie „pełnomocnego”. Takie spojrzenie na realizację procesu edukacyjnego stanowi odpowiedź na dokonującą się dziś jednostronną edukację, zdominowaną tendencjami pragmatycznymi, utylitarnymi, która daleka jest od realizacji idei pełnego rozwoju człowieka.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bruner J.S., The Culture of Education, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts, London, England 1998.

Denek K., Treści kształcenia ogólnego na przełomie drugiego i trzeciego tysiąclecia, „Wychowanie na co Dzień” 1997, nr 3.

Denek K., Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy. Nauka i edukacja w Uniwersytecie XXI wieku, Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I, Poznań 2011.

Gombrick E.H., The Tradition of General Knowledge [in:] Ideals and Idols: Essays on Values in History and Art, New York 1969.

Horbowski A., Kultura w edukacji, Wyd. UR, Rzeszów 2004.

Komitet Prognoz „Polska w XXI wieku” przy Prezydium PAN.

Kwieciński A.Z., Edukacja wobec nadziei i zagrożeń współczesności [w:] Humanistyka przełomu wieków, red. J. Kozielecki, Warszawa 1999.

Lewowicki T., W stronę paradygmatu edukacji podmiotowej, „Edukacja” 1999.

Łobodzki M., Teoria wychowania w zarysie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2003.

Nasbaum M.C., W trosce o społeczeństwo. Klasyczna obrona reformy kształcenia ogólnego, Wrocław 2008.

Suchodolski B., Uniwersytet a procesy upowszechniania kultury ogólnej [w:] Świat człowieka a wychowanie, KiW, Warszawa 1967.

Suchodolski B., Uniwersytet otwarty [w:] Wychowanie mimo wszystko, WSiP, Warszawa 1990.

Szmyd J., Moc i niemoc edukacji, wychowania i porządków wartości w społeczeństwie rynkowym. Wgląd krytyczny i prospektywny, Wyd. Nauk. „Śląsk”, Katowice 2016.

Szmyd J., Zagrożone człowieczeństwo. Regresja antropologiczna w ponowoczesności, Wyd. Nauk. „Śląsk”, Katowice 2016.

Wojnar I., Edukacja wobec wyzwań XXI wieku, zbiór studiów pod red. I. Wojnar i J. Kubina, Warszawa 1996.

Wojnar I., Kształcenie ogólne w perspektywie kultury humanistycznej [w:] Humanistyczne intencje edukacji, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2000.

Wojnar I., O wizję edukacji, o wizję człowieka, „Edukacja” 1999, nr 3.

Pobrania

Opublikowane

2016-12-15

Jak cytować

Szmyd, J. (2016). Idea edukacji ogólnej a jakość człowieka. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 4, 71–84. https://doi.org/10.15584/kpe.2016.4.5

Numer

Dział

Aksjologiczne i społeczne obszary wychowania i rozwoju człowieka