Idea edukacji ogólnej a jakość człowieka

Autor

  • Jan Szmyd

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2016.4.5

Słowa kluczowe:

edukacja ogólna, kształcenie humanistyczne, wszechstronny rozwój człowieka

Abstrakt

Tekst ten podejmuje problematykę zależności rozwoju człowieka od jakości edukacji oraz kontekstu społeczno-kulturowego i cywilizacyjnego, w którym przebiegają procesy edukacyjne. Autor upomina się o konieczność realizacji edukacji pełnej, wielostronnej, holistycznej i humanistycznej, która jest w stanie kształtować człowieka „całkowitego”, „harmonijnego”, wydobywającego ze swego psychosomatycznego i społeczno-kulturowego potencjału możliwie wszystkie swe autentycznie ludzkie właściwości, a równocześnie „pełnomocnego”. Takie spojrzenie na realizację procesu edukacyjnego stanowi odpowiedź na dokonującą się dziś jednostronną edukację, zdominowaną tendencjami pragmatycznymi, utylitarnymi, która daleka jest od realizacji idei pełnego rozwoju człowieka.

Pobrania

Opublikowane

2016-12-15

Jak cytować

Szmyd, J. (2016). Idea edukacji ogólnej a jakość człowieka. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 4, 71–84. https://doi.org/10.15584/kpe.2016.4.5

Numer

Dział

Aksjologiczne i społeczne obszary wychowania i rozwoju człowieka