Family towards social transformations. Educational condition of the family and possibilities of its improvement

Authors

  • Zofia Frączek Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2019.7.5

Keywords:

social transformations, family problems, quality of educational functioning of family

Abstract

Contemporary social reality is a time of rapid transformations and multidirectional, constant changes, which create some new possibilities of development and autocreation, but also takes away the sense of stability and durability of social roles. Social transformations contribute to the appearance of many threats, like: devaluation and relativization of general human values; decrease of social sensitivity; negation of all the ideals; relativization of personal and institutional authority; egoism in aiming to satisfy personal needs, achieve profit and pursue a career; dissemination of mass culture; informational manipulation of mass media, marketisation of individual areas of life; excessive consumerism; more and more often revealed socially destructive phenomena like paedophilia, drug addiction and appearance of new forms of addictions. These, and other phenomena connected with social transformations, influence functioning of basic environments of human life and development, including family. They are shaping its condition and they influence quality of edu

Downloads

Download data is not yet available.

References

Badora S., Czeredrecka B., Marzec D., Rodzina i formy jej wspomagania, Kraków 2001.

Brągiel J., Matyjas B., Segiet K., Dzieciństwo – w stronę poznania, zrozumienia i zmiany, Poznań 2019.

Dyczewski L., Ludzie starzy i starość w społeczeństwie i kulturze, Lublin 1994.

Frączek Z., Pokoleniowe przemiany społecznej świadomości wartości rodziny, Rzeszów 2011.

Frączek Z., Wsparcie w rodzinie jako uwarunkowanie realizacji potencjału osobowościowego młodego człowieka, „Wychowanie na co Dzień” 2008, nr 9.

Frączek Z., Wychowawcze funkcjonowanie rodziny a zachowanie uczniów w środowisku szkolnym, Rzeszów 2017.

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991.

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006.

Kawula S., Studia z pedagogiki społecznej, Olsztyn 1996.

Klasińska B., Praktyka wychowania we współczesnej rodzinie – pedagogia innowacyjna (?) [w:] Wybrane problemy współczesnej rodziny, red. A. Przygoda, Toruń 2017.

Kwak A., Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja, Warszawa 2005.

Molesztak A., Rodzina w sytuacji zatrudnienia rodzica poza miejscem zatrudnienia, „Paedagogia Christiana” 2015, 2/36.

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2001.

Opozda D., Świadomość wychowawcza rodziców [w:] Dziecko – nauczyciel – rodzice. Konteksty edukacyjne, red. R. Piwowarski, Białystok 2003.

Seul-Michałowska S., Wsparcie emocjonalne rodziców w rozwoju dziecka, „Nowa Szkoła” 2000, nr 2.

Szlendak, T., Socjologia rodziny. Ewaluacja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2012.

Szlendak T., Supermarketyzacja. Rodzina i obyczaje seksualne młodzieży w kulturze konsumpcyjnej, Wrocław 2004.

Szmyd J., Zagrożone człowieczeństwo. Regresja antropologiczna w świecie ponowoczesnym, Katowice 2015.

Twardzik A., Jaka jesteś współczesna rodzino? Zróżnicowania – przemiany – zagrożenia [w:] Rodzina wobec globalnej zmiany cywilizacyjno-medialnej, red. R. Brzezińska, Włocławek 2017.

Published

2019-12-15

How to Cite

Frączek, Z. (2019). Family towards social transformations. Educational condition of the family and possibilities of its improvement. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 7, 69–80. https://doi.org/10.15584/kpe.2019.7.5

Issue

Section

Family and school – common areas of education, upbringing and care

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>