The relationships of children with disabilities with their peers in the integration classes

Authors

  • Małgorzata Marmola Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2016.4.15

Keywords:

peer relationship, disability, integration

Abstract

The article takes the issue of peer relationship of children with disabilities in integrative classes. It presents the study conducted among parents of children with disabilities and without disabilities, as well as among students in integrative classes. The results point to the unfavorable position of disabled children in the class and only sporadic contacts with peers outside of school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barłóg K., Systemowość oddziaływań w rehabilitacji, edukacji i psychospołecznej integracji jako przejaw troski o osobę z niepełnosprawnością, Wyd. UR, Rzeszów 2014.

Bąbka J., Edukacja integracyjna dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych: założenia i rzeczywistość, Wyd. Fundacji Humaniora, Poznań 2001.

Brasławska-Haque M., Stosunek do niepełnosprawności dzieci pełnosprawnych uczęszczających do przedszkola integracyjnego [w:] Problemy pedagogiki specjalnej w okresie przemian społecznych, red. A. Pielecki, Wyd. UMCS, Lublin 2002.

Chodkowska M., Wielowymiarowość integracji w teorii i praktyce edukacyjnej – wyzwania nowego stulecia, Wyd. UMCS, Lublin 2001.

Chodkowska M., Socjopedagogiczne aspekty edukacji integracyjnej – nadzieje i realia w warunkach reformy systemu oświaty [w:] Pedagogika specjalna w reformowanym ustroju edukacyjnym, red. Z. Palak, Wyd. UMCS, Lublin 2001.

Dykcik W., Pedagogika specjalna, Wyd. UAM, Poznań 2001.

Fidelus A., Niepełnosprawność a odrzucenie w grupie rówieśniczej, „Studia nad Rodziną” 2006, 10/1–2(18–19), s. 225–233.

Hulek A., Integracja społeczna ludzi niepełnosprawnych. Zadania pedagoga, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1987.

Hulek A., Pedagogika rewalidacyjna, PWN, Warszawa 1980.

Janion E., Stosunki emocjonalno-społeczne między dziećmi pełnosprawnymi i niepełnosprawnymi w przedszkolnej grupie integracyjnej [w:] Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, red. A. Maciarz, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1999, s. 53–62.

Janiszewska-Nieścioruk Z., Społeczna integracja dzieci niesprawnych intelektualnie w rodzinie i w środowisku lokalnym [w:] Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, red. A. Maciarz, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1999, s. 97–130.

Janiszewska-Nieścioruk Z., Uwarunkowania efektów społecznej integracji [w:] Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, red. A. Maciarz, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1999, s. 24–36.

Kirenko J., Oblicza niepełnosprawności, WSSP, Lublin 2006.

Kowalik S., Psychospołeczne podstawy rehabilitacji osób niepełnosprawnych, Biblioteka Pracownika Socjalnego, Katowice 2007.

Larkowa H., Człowiek niepełnosprawny – problemy psychologiczne, PWN, Warszawa 1987.

Loska M., Myślińska D., Dobór właściwego stanowiska do nauki [w:] Uczeń z niepełnosprawnością ruchową w szkole ogólnodostępnej, red. M. Loska, D. Myślińska, MENiS, Warszawa 2005.

Maciarz A., Bariery społecznej integracji [w:] Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, red. A. Maciarz, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1999, s. 40–50.

Maciarz A., Cel i istota społecznej integracji [w:] Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, red. A. Maciarz, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1999, s. 11–15.

Różycka E., Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. III, Wyd. Żak, Warszawa 2004.

Smoleńska J., Definicja i klasyfikacja niedosłuchu [w:] Psychologia dziecka głuchego, red. T. Gałkowski, I. Kaiser-Grodecka, J. Smoleńska, PWN, Warszawa 1988.

Zamkowska A., Normalizacja w kształtowaniu środowiska klasy integracyjnej [w:] Normalizacja środowisk życia osób niepełnosprawnych, red. C. Kosakowski, A. Krauze, Wyd. UWM, Olsztyn 2005.

Published

2016-12-15

How to Cite

Marmola, M. (2016). The relationships of children with disabilities with their peers in the integration classes. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 4, 229–240. https://doi.org/10.15584/kpe.2016.4.15

Issue

Section

Psychology in the face of contemporary educational and upbringing problems