Nieobyczajne wiersze "Wirydarza poetyckiego": myśl antropologiczna i kultura literacka
DOI:
https://doi.org/10.15584/tik.2020.26Słowa kluczowe:
Jakub Teodor Trembecki, antropologia, kultura literacka, obscenaAbstrakt
W wierszach pochodzących z tomu Wirydarz poetycki jest silna siła pożądania seksualnego i to jest siła rządząca ludzkim światem. Podmiot liryczny utworów dowodzi, że w człowieku nie ma czegoś takiego jak dusza. Ludzie mają tylko ciała, które są prawie identyczne z częściami intymnymi. „Obraz jest domeną sztuki, dosłowność jest domeną pornografii” - z tymi słowami Jerzego Bartmińskiego nie trzeba się spierać. Biorąc je za najbardziej ogólny przewodnik w wykładzie wierszy niewyraźnych, możemy znaleźć przewodnik, który ukazuje kulturę literacką tych wierszy.
Downloads
Bibliografia
Hanusiewicz M., Pięć stopni miłości. O wyobraźni erotycznej w polskiej poezji barokowej, Warszawa 2004.
Kotarska J., Erotyk staropolski. Inspiracje i odmiany, Wrocław 1980.
Krauze-Karpińska J., „Wirydarz poetycki” Jakuba Teodora Trembeckiego. Studium filologiczne, Warszawa 2009.
Nawarecki A., Pokrzywa. Eseje, Chorzów–Sosnowiec 1996.
Stępień P., Szczęsny S., „Wirydarz wyplewiony”. (O tajemnicach Brücknerowskiej edycji „Wirydarza poetyckiego” Jakuba Teodora Trembeckiego), „Ogród. Kwartalnik” 1992, nr 1/9, s. 271–282.
Szczukowski I., Między odrzuceniem a zbawieniem. Problematyka ciała w piśmiennictwie religijnym polskiego baroku, Bydgoszcz 2012.
Wirydarzowy „chwast i pokrzywy” – utwory zamazane w „Wirydarzu poetyckim” Jakuba Teodora Trembeckiego (I). Z rękopisu odczytał, opracował i podał do druku Paweł Stępień, „Ogród. Kwartalnik” 1992, nr 1/9, s. 15–28.
Wirydarzowy „chwast i pokrzywy” – utwory zamazane w „Wirydarzu poetyckim” Jakuba Teodora Trembeckiego (II). Z rękopisu odczytał, opracował i podał do druku Paweł Stępień, „Ogród. Kwartalnik” 1992, nr 2/10, s. 38–67.
Wiśniewska H., Świat płci żeńskiej baroku zaklęty w słowach, Lublin 2003.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Tematy i Konteksty

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.