„Żadne szaleństwo serca mu nie zżarło”? Juliana Przybosia twórcze „ja” Poety i prywatne „ja” Osoby

Autor

  • Krzysztof Obremski Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.15584/tik.2025.13

Słowa kluczowe:

Julian Przyboś, Czesław Miłosz, ekspresywny styl lektury, czułość

Abstrakt

Punkt wyjścia to rozdwojenie Juliana Przybosia na Poetę („ja” twórcze) i Osobę („ja” prywatne). O Słowiarzu, a więc Poecie i Osobie, można twierdzić, że stał się ofiarą ekspresywnego stylu lektury, co nie musi jednak stawać się przyzwoleniem na bezrefleksyjne przechodzenie do porządku nad tym, jaką „gębę” dwukrotnie przyprawił mu Czesław Miłosz. Listy Juliana Przybosia do rodziny 1921–1931 oraz list do Jana Brzękowskiego z dnia 20 grudnia 1960 r. dowodzą, że Słowiarz  pozostawał kimś „czułym” w sensie podobnym do tego, jaki owemu słowu nadała Olga Tokarczuk w wykładzie Czuły narrator.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Julian Przyboś. Życie i dzieło poetyckie, red. S. Frycie, Rzeszów 1976.

Listy Juliana Przybosia do rodziny 1921–1931, oprac. A. Przyboś, Kraków 1974.

Miłosz C., Traktat poetycki, w: tegoż, Wiersze, Kraków 1985, t. 2.

Miłosz C., Ziemia Ulro, Warszawa 1982.

Sławiński J., Koncepcja języka poetyckiego Awangardy Krakowskiej, Kraków 1998.

Tokarczuk O., Czuły narrator, w: tejże, Czuły narrator, Kraków 2020.

Pobrania

Opublikowane

2025-11-11

Jak cytować

Obremski, K. (2025). „Żadne szaleństwo serca mu nie zżarło”? Juliana Przybosia twórcze „ja” Poety i prywatne „ja” Osoby. Tematy i Konteksty, 20(15), 171–178. https://doi.org/10.15584/tik.2025.13