„Żadne szaleństwo serca mu nie zżarło”? Juliana Przybosia twórcze „ja” Poety i prywatne „ja” Osoby
DOI:
https://doi.org/10.15584/tik.2025.13Słowa kluczowe:
Julian Przyboś, Czesław Miłosz, ekspresywny styl lektury, czułośćAbstrakt
Punkt wyjścia to rozdwojenie Juliana Przybosia na Poetę („ja” twórcze) i Osobę („ja” prywatne). O Słowiarzu, a więc Poecie i Osobie, można twierdzić, że stał się ofiarą ekspresywnego stylu lektury, co nie musi jednak stawać się przyzwoleniem na bezrefleksyjne przechodzenie do porządku nad tym, jaką „gębę” dwukrotnie przyprawił mu Czesław Miłosz. Listy Juliana Przybosia do rodziny 1921–1931 oraz list do Jana Brzękowskiego z dnia 20 grudnia 1960 r. dowodzą, że Słowiarz pozostawał kimś „czułym” w sensie podobnym do tego, jaki owemu słowu nadała Olga Tokarczuk w wykładzie Czuły narrator.
Downloads
Bibliografia
Julian Przyboś. Życie i dzieło poetyckie, red. S. Frycie, Rzeszów 1976.
Listy Juliana Przybosia do rodziny 1921–1931, oprac. A. Przyboś, Kraków 1974.
Miłosz C., Traktat poetycki, w: tegoż, Wiersze, Kraków 1985, t. 2.
Miłosz C., Ziemia Ulro, Warszawa 1982.
Sławiński J., Koncepcja języka poetyckiego Awangardy Krakowskiej, Kraków 1998.
Tokarczuk O., Czuły narrator, w: tejże, Czuły narrator, Kraków 2020.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Kategorie
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Tematy i Konteksty

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

