Niepowodzenia szkolne uczniów w czasie pandemii COVID-19 w perspektywie wybranych badań empirycznych
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2020.8.6Słowa kluczowe:
iepowodzenia szkolne, nauczyciele, rodzice, uczniowie, pandemia COVID-19Abstrakt
W tekście tym scharakteryzowano zjawisko niepowodzeń szkolnych uczniów – przedstawiono trudności dydaktyczne i wychowawcze. Zaprezentowano ich specyfikę, syndromy i przyczyny oraz wskazano na możliwości zapobiegania tym niepowodzeniem i wspierania uczniów przejawiających owe trudności. Podjęto także próbę przedstawienia trudności dydaktycznych i wychowawczych, z którymi zmagają się uczniowie w czasie pandemii COVID–19, uwzględniono przy tym dostępne i wybrane wyniki badań empirycznych. Artykuł zamykają propozycje wspierania uczniów przez środowisko szkolne i rodzinne w okresie pandemii i zapobiegania niepowodzeniom szkolnym. Szczególną uwagę zwrócono na potrzebę realizacji intensywnej współpracy i otwartej komunikacji nauczycieli, rodziców i samych uczniów w nowych warunkach, z koniecznością zachowania dystansu społecznego.
Downloads
Bibliografia
Denek K, Powodzenia i niepowodzenia szkolne w kontekście badań [w:] Niepowodzenia szkolne: praca zespołowa, red. J. Łysek, Kraków 1998.
Karpińska A., Niepowodzenia edukacyjne – renesans myśli naukowej, Białystok 2011.
Kojs W., Wokół pojęcia niepowodzeń szkolnych [w:] Niepowodzenia szkolne: praca zespołowa, red. J. Łysek, Kraków 1998.
Kupisiewicz C., Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1996.
Łobocki M., Trudności wychowawcze w szkole. (Zapobieganie i przeciwdziałanie), Warszawa 1989.
Nowacki T., Leksykon pedagogiki pracy, Radom 2004.
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2004.
Olczyk A., „Nowe” problemy wychowawcze w dobie „nowych” mediów. „Polonia Sacra” XVI (XXXIV) 2012, nr 31 (75).
Pilch T., Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze [w:] Pedagogika społeczna: człowiek w zmieniającym się świecie, red. T. Pilch, I. Lepalczyk, Warszawa 1995.
Poleszak W., Pyżalski J., Psychologiczna sytuacja dzieci i młodzieży w dobie epidemii [w:] Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, red. J. Pyżalski, Warszawa 2020.
Skrzypniak R., Trójgłos w sprawie niepowodzeń edukacyjnych – trudności wychowawcze [w:] Dydaktyczna refleksja o edukacyjnych priorytetach, red. A. Karpińska, M. Zińczuk, Warszawa 2014.
Urban B., Kryteria, mechanizmy i konsekwencje odrzucenia dziecka przez grupę rówieśniczą [w:] Społeczne konteksty zaburzeń w zachowaniu, red. B. Urban, Kraków 2001.
Zarzecki L., Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie, Jelenia Góra 2012.
Żegnałek K., Dydaktyka ogólna. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2005.
https://www.ourkids.net/pl/nauka-w-czasach-pandemii-w-oczach-uczniow.php (data dostępu: 26.10.2020)
https://polskatimes.pl/edukacja-zdalna-podczas-epidemii-koronawirusa-jak-radza-sobie-polscy-uczniowie-i-nauczyciele/ar/c5-14971756 (data dostępu: 26.10.2020)
https://edukacja.dziennik.pl/aktualnosci/artykuly/7755052,nauczanie-zdalne-szkola-promocja-uczniowie-rodzice-nauczyciele-problemy-epidemia.htm l (data dostępu: 26.10.2020)
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.