Niepowodzenia szkolne uczniów w czasie pandemii COVID-19 w perspektywie wybranych badań empirycznych

Autor

  • Zofia Frączek Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2020.8.6

Słowa kluczowe:

iepowodzenia szkolne, nauczyciele, rodzice, uczniowie, pandemia COVID-19

Abstrakt

W tekście tym scharakteryzowano zjawisko niepowodzeń szkolnych uczniów – przedstawiono trudności dydaktyczne i wychowawcze. Zaprezentowano ich specyfikę, syndromy i przyczyny oraz wskazano na możliwości zapobiegania tym niepowodzeniem i wspierania uczniów przejawiających owe trudności. Podjęto także próbę przedstawienia trudności dydaktycznych i wychowawczych, z którymi zmagają się uczniowie w czasie pandemii COVID–19, uwzględniono przy tym dostępne i wybrane wyniki badań empirycznych. Artykuł zamykają propozycje wspierania uczniów przez środowisko szkolne i rodzinne w okresie pandemii i zapobiegania niepowodzeniom szkolnym. Szczególną uwagę zwrócono na potrzebę realizacji intensywnej współpracy i otwartej komunikacji nauczycieli, rodziców i samych uczniów w nowych warunkach, z koniecznością zachowania dystansu społecznego.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Denek K, Powodzenia i niepowodzenia szkolne w kontekście badań [w:] Niepowodzenia szkolne: praca zespołowa, red. J. Łysek, Kraków 1998.

Karpińska A., Niepowodzenia edukacyjne – renesans myśli naukowej, Białystok 2011.

Kojs W., Wokół pojęcia niepowodzeń szkolnych [w:] Niepowodzenia szkolne: praca zespołowa, red. J. Łysek, Kraków 1998.

Kupisiewicz C., Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1996.

Łobocki M., Trudności wychowawcze w szkole. (Zapobieganie i przeciwdziałanie), Warszawa 1989.

Nowacki T., Leksykon pedagogiki pracy, Radom 2004.

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2004.

Olczyk A., „Nowe” problemy wychowawcze w dobie „nowych” mediów. „Polonia Sacra” XVI (XXXIV) 2012, nr 31 (75).

Pilch T., Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze [w:] Pedagogika społeczna: człowiek w zmieniającym się świecie, red. T. Pilch, I. Lepalczyk, Warszawa 1995.

Poleszak W., Pyżalski J., Psychologiczna sytuacja dzieci i młodzieży w dobie epidemii [w:] Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, red. J. Pyżalski, Warszawa 2020.

Skrzypniak R., Trójgłos w sprawie niepowodzeń edukacyjnych – trudności wychowawcze [w:] Dydaktyczna refleksja o edukacyjnych priorytetach, red. A. Karpińska, M. Zińczuk, Warszawa 2014.

Urban B., Kryteria, mechanizmy i konsekwencje odrzucenia dziecka przez grupę rówieśniczą [w:] Społeczne konteksty zaburzeń w zachowaniu, red. B. Urban, Kraków 2001.

Zarzecki L., Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie, Jelenia Góra 2012.

Żegnałek K., Dydaktyka ogólna. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2005.

https://www.ourkids.net/pl/nauka-w-czasach-pandemii-w-oczach-uczniow.php (data dostępu: 26.10.2020)

https://polskatimes.pl/edukacja-zdalna-podczas-epidemii-koronawirusa-jak-radza-sobie-polscy-uczniowie-i-nauczyciele/ar/c5-14971756 (data dostępu: 26.10.2020)

https://edukacja.dziennik.pl/aktualnosci/artykuly/7755052,nauczanie-zdalne-szkola-promocja-uczniowie-rodzice-nauczyciele-problemy-epidemia.htm l (data dostępu: 26.10.2020)

Pobrania

Opublikowane

2020-12-15

Jak cytować

Frączek, Z. (2020). Niepowodzenia szkolne uczniów w czasie pandemii COVID-19 w perspektywie wybranych badań empirycznych. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 8, 76–90. https://doi.org/10.15584/kpe.2020.8.6

Numer

Dział

Rodzina i szkoła - wspólne obszary kształcenia, wychowania i opieki

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>