Ciągłość czy zmiana? O powojennym systemie kształcenia nauczycieli na przykładzie województwa śląsko-dąbrowskiego
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2019.7.3Słowa kluczowe:
przedział lat 1945–1961, Górny Śląsk, nauczyciel, doskonalenie zawodowe,, przemiany ideologiczne, kadra kierownicza szkół.Abstrakt
Artykuł dotyczy zmian w zakresie kształcenia i zatrudniania nauczycieli w latach 1945–1961 oraz przemian w zakresie kadry kierowniczej szkół. W celu nakreślenia ogólnopolskich prawidłowości posłużono się przykładem województwa śląsko-dąbrowskiego. Do zebrania niezbędnych materiałów wykorzystano kwerendę źródeł archiwalnych zgromadzonych w Archiwum Akt Nowych w Warszawie oraz Archiwum Państwowym w Katowicach. Analiza danych archiwalnych oraz opracowań z tego okresu pozwoliła wysunąć następujące wnioski: w zakresie zatrudnienia oraz nominacji kierowniczych podstawą uzyskiwania stanowisk stała się przynależność do partii, nastąpiło nasycenie treści kształcenia nauczycieli ideologią socjalistyczną, postępowały feminizacja zawodu, stopniowe odchodzenie od treści regionalnych wynikające z polityki władzy ludowej oraz zatrudniania nauczycieli niezwiązanych z regionem górnośląskim.Pobrania
Opublikowane
2019-12-15
Jak cytować
Bobik, B. (2019). Ciągłość czy zmiana? O powojennym systemie kształcenia
nauczycieli na przykładzie województwa śląsko-dąbrowskiego. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 7, 42–58. https://doi.org/10.15584/kpe.2019.7.3
Numer
Dział
Historyczne źródła, ciągłość i zmiana myśli edukacyjnej
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.