Edukacja zdalna w opiniach młodzieży

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2021.9.6

Słowa kluczowe:

zdalna edukacja, sondaż diagnostyczny, opinie uczniów, proposals for online education

Abstrakt

Celem artykułu jest prezentacja opinii uczniów klas starszych szkoły podstawowej (klasy V–VIII) oraz szkół ponadpodstawowych na temat różnych aspektów zdalnej edukacji, jak jej organizacja i przebieg, trudności obiektywne i subiektywne deklarowane przez uczniów, wsparcie ze strony środowiska szkolnego i rodzinnego, relacje rówieśnicze. Do badania wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego oraz technikę ankiety. Badanie przeprowadzono wśród uczniów gliwickich szkół w formie online w ramach współpracy Uniwersytetu Śląskiego ze środowiskiem lokalnym. Zebrany materiał empiryczny pokazuje ocenę zdalnej edukacji przez uczniów. Do jej zalet zaliczyli: łatwość posługiwania się narzędziami cyfrowymi oraz wsparcie ze strony rodziców i nauczycieli. Wśród negatywnych stron nauki online wymienili: trudności ze skupieniem uwagi, organizacją pracy własnej i samodyscypliną, spadek zaangażowania, negatywne emocje (stres, zdenerwowanie, zmęczenie, lęk dotyczący zdawalności egzaminów), brak bezpośrednich kontaktów z rówieśnikami. Ogólnie uczniowie gorzej ocenili jakość zdalnej edukacji w porównaniu z tradycyjną. Wnioski z badań stały się podstawą do sformułowania propozycji rekomendacji służących poprawie jakości edukacji w podobnych sytuacjach.

Pobrania

Opublikowane

2021-12-15

Jak cytować

Bobik, B. (2021). Edukacja zdalna w opiniach młodzieży. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 9, 130–148. https://doi.org/10.15584/kpe.2021.9.6

Numer

Dział

Rodzina i szkoła - wspólne obszary kształcenia, wychowania i opieki