An attempt to classify institutional forms supplementing the functions of the family in Poland
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2022.10.3Keywords:
classification, institutional forms of care and education of children and youth, institutions supplementing family functions, pedagogical hermeneuticsAbstract
This article is a proposal for the classification of knowledge on the forms of care and education of children and youth. Such classification seems suitable due to the frequent changes in the education system and the system of care for children and their families, which have created many gaps in their overall perception. The article is theoretical, and the following was achieved based on the method of pedagogical hermeneutics: the knowledge about institutions supplementing family functions (cognitive level) was organized and classified; the scope of their activities was described (practical level).
Downloads
References
Adamska-Staroń M, Łukasik B., Hermeneutyka pedagogiczna jako orientacja metodologiczna, „Podstawy Edukacji” 2012, nr 5.
Biernasiewicz M., Interakcjonizm symboliczny w teorii i praktyce resocjalizacyjnej, Kraków 2011.
Brenk M., Placówki wsparcia dziennego [w:] Pomoc – wsparcie – ratownictwo. O optymalizacji rozwoju i edukacji człowieka na różnych etapach życia, red. A. Knocińska, P. Frąckowiak, Poznań 2017.
Górecka H., Polski system szkolny [w:] Encyklopedia XXI wieku, red. T. Pilch, t. 4, Warszawa 2007.
Janke A.W., Wychowanie rodzinne przedmiotem pedagogicznej refleksji [w:] Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, red. S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke, Toruń 2009.
Kurcz A., Żłobek [w:] Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, red. J. Brągiel, J. Badora, Opole 2005.
Kurcz A., Przedszkole [w:] Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, red. J. Brągiel, J. Badora, Opole 2005.
Krzesińska-Żach B., Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń, Białystok 2007.
O racjonalności w nauce i życiu społecznym, red. Z. Melosik, Z. Drozdowicz, S. Sztajer, Poznań 2009.
Melosik Z., Pasja i tożsamość naukowca. O władzy i wolności umysłu, Poznań 2019.
Radwan Z., Szkoła – koncepcja rozwoju organizacyjnego [w:] Encyklopedia XXI wieku, red. T. Pilch, t. 6, Warszawa 2007.
Zięba-Kołodziej B., Internat i bursa [w:] Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, red. J. Brągiel, J. Badora, Opole 2005.
Żebrowski J., Animacja kulturalna [w:] Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, red. J. Brągiel, J. Badora, Opole 2005.
Żywczok A., Aksjologia odkrycia naukowego. Studium rozwoju i wychowania osobowości naukowych, Toruń 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.