Zdalna pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w opiniach specjalistów
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2022.11.6Słowa kluczowe:
pandemia COVID-19, nauczanie zdalne, pomoc psychologiczno-pedagogiczna, specjaliści, uczniowie z niepełnosprawnością, szkoła specjalna, sondaż diagnostycznyAbstrakt
Czas zamknięcia szkół i placówek oświatowych w czasie pandemii COVID-19 zróżnicował dostęp dzieci i młodzieży do usług edukacyjnych i terapeutycznych. W szczególnie trudnej sytuacji znaleźli się uczniowie o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych. Celem artykułu jest przedstawienie wyników diagnozy zdalnie prowadzonej pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w szkole specjalnej. Badanie przeprowadzono za pomocą metody sondażu diagnostycznego i techniki ankiety w grupie specjalistów (pedagodzy, nauczyciele rewalidacji, psychologowie i logopedzi) zatrudnionych w szkołach podstawowych specjalnych, w wybranych miastach województwa śląskiego. Zebrane wyniki dotyczą okresu od marca 2020 roku do marca 2021 roku. Podsumowując uzyskane opinie należy stwierdzić, że zdalnie świadczona pomoc była wyzwaniem dla specjalistów z powodu braku przygotowania bazy szkół, programów nauczania oraz uczniów i rodziców do takiej formy pracy. Dużym ograniczeniem była utrata bezpośredniego kontaktu z dzieckiem, który dotąd stanowił podstawę działań diagnostycznych, pomocowych, rewalidacyjnych i edukacyjnych. Utrudniony dostęp do specjalistycznego wsparcia spowolnił rozwój uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, a obowiązki związane z prowadzeniem edukacji i terapii spadły w dużym stopniu na rodziców lub opiekunów.
Downloads
Bibliografia
Główny Urząd Statystyczny, Osoby niepełnosprawne w 2020 roku, Warszawa 2021.
Gop A., Jaskulska S., Kształcenie na odległość a rozwój kompetencji cyfrowych uczniów i ich rodziców w świetle wyników badań – w kierunku nowej szkoły, „Studia Edukacyjne” 2020, nr 58. DOI: 10.14746/se.2020.58.
Górnicka B., „W trybie zdalnym…” – nauka – wychowanie – opieka nad uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w czasie pandemii. Refleksje i rozterki pedagoga, „Kultura – Przemiany – Edukacja”, t. VIII.
Juszczyk S., Metodologia badań empirycznych w naukach społecznych. Katowice 2001.
Kocejko M., Bakalarczyk R., Kubicki P., Wpływ pandemii koronawirusa na politykę niepełnosprawności i starości [w:] Polska… Unia Europejska… Świat w pandemii COVID-19. Wybrane zagadnienia, red. A. Zybała, K. Księżopolski, A. Bartosiewicz, Warszawa 2021.
Kułaga A., Zdalne nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym [w:] Zdalne nauczanie i nauczanie a specjalne potrzeby edukacyjne. Z doświadczeń pandemii COVID-19, red. E. Domagała-Zyśk, Lublin 2020.
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2000.
Pachowicz M., Edukacja i terapia osób z niepełnosprawnością w czasie pandemii COVID-19 na przykładzie Ośrodka Rewalidacyjno-Edukacyjno-Wychowawczego, „Parezja” 2020, nr 2.
Pawalak M., Najnowsze badanie: dla młodzieży izolacja jest gorsza niż nauka zdalna, Warszawa 2021, https://brpd.gov.pl/2021/01/05/najnowsze-badanie-dla-mlodziezy-izolacja-jest-gorsza-niz-nauka-zdalna/
Plebańska M, Szyller A, Sieńczewska M., Raport – edukacja zdalna w czasach COVID-19, Warszawa 2020.
Plichta P., Różne konteksty nierówności cyfrowych a wyzwania psychologiczne dla zdalnej edukacji – propozycje rozwiązań [w:] Edukacja w czasach pandemii COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, red. J. Pyżalski, Warszawa 2020.
Poleszak W., Pyżalski J., Psychologiczna sytuacja dzieci i młodzieży w dobie epidemii [w:] Edukacja w czasach pandemii COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, red. J. Pyżalski, Warszawa 2020.
Ptaszek G., Stunża G.D., Pyżalski J., Dębski M., Bigaj M., Edukacja zdalna – co się stało z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?, Gdańsk 2020.
Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
Śliwerski B., O badaniach edukacji w czasie pandemii, Poznań 2020.
Rozporządzenie MEN z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r., poz. 493).
Rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1280).
Rozporządzenie MEiN z dnia 13 grudnia 2021 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2021 r., poz. 2301).
Buchner A., Majchrzak M., Wierzbicki A., Szeniawska, M., Edukacja zdalna w czasie pandemii. Edycja I (maj 2020), Edycja II (listopad 2020), https://centrumcyfrowe.pl/edukacja-zdalna/pdf
Hamer K., Baran M., Raport: Wpływ pandemii COVID-19 na emocje, zachowania i dobrostan Polaków, Ogólnopolski Panel badawczy Ariadna Instytutu Psychologii PAN i Uniwersytet SWPS, Warszawa 2021, https://covid19psychologiacom.files.wordpress.com/2021/02/raport-6.pdf
Kocejko M., Sytuacja dzieci z niepełnosprawnościami w czasie pandemii COVID-19 – analiza intersekcjonalna, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka” 2021, Vol. 20, nr 2, www.dzieckokrzywdzone.fdds.pl
Łukawska M., Wpływ nauki zdalnej na młodzież. Wyniki przerażają!, „Niezależna” 2021, nr z 14 sierpnia, https://niezalezna.pl/407391-wplyw-nauki-zdalnej-na-mlodziez-wyniki-badania-przerazaja
Najwyższa Izba Kontroli, Kształcenie w szkołach specjalnych. Informacje o wynikach kontroli, https://www.nik.gov.pl/plk/id,23409.vp,26129.pdf
ONZ, Policy Brief: COVID 19 – and the Rogth of Person with Disabilities, 2020, https://.unescap.org/resources/policy-brief-covid-19-and-person-disabilities
Patel K., Mental health implication on children with disabilities, „Asian Journal of Psychiatry” 2020, nr 54: 102273. DOI: 10.1016/j.ajp.2020.102273
UNICEF, Children with disabilities. Enssuring their inclusion in COVID-19 response strategies and evidence generation, 2020, https://data.unicef.org/resources/children-with-disabilities-ensuring-inclusion-in-covid-19-response
WHO, Disability considerations during the COVID-19 outbreak, 2020, https://wwo.who.int/publication/i/item/WHO-2019-nCoV-Disability-2020-1
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.