Zadania pedagoga specjalnego w systemie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego uczniów z niepełnosprawnością
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2024.10Słowa kluczowe:
pedagog specjalny, edukacja włączająca, diagnoza funkcjonalna, projektowanie uniwersalne, uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, pomoc psychologiczno-pedagogicznaAbstrakt
Celem artykułu jest opisanie roli nowego specjalisty – pedagoga specjalnego – w systemie edukacji ogólnodostępnej. Jego powołanie, począwszy od roku szkolnego 2022/2023, wynika z konieczności wspierania nauczycieli w realizacji idei kształcenia włączającego. Opierając się na metodzie hermeneutyki pedagogicznej, uporządkowano wiedzę na temat statusu, zadań i obowiązków pedagoga specjalnego (poziom poznawczy), zaprezentowano opinie innych specjalistów na temat roli zawodowej pedagoga specjalnego (poziom praktyczny). Przeprowadzone analizy wskazują na potrzebę zatrudnienia pedagoga specjalnego ze względu na przydzielony mu szeroki zakres czynności diagnostycznych, edukacyjnych i terapeutycznych w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Bibliografia
Adamska-Staroń M., Łukasik B., Hermeneutyka pedagogiczna jako orientacja metodologiczna, „Podstawy Edukacji” 2012, nr 5, s. 119–138.
Baran J., Dyduch E., Pedagog specjalny jako refleksyjny praktyk i innowator w kontekście aktualnych wyzwań cywilizacyjnych, kształcenia akademickiego oraz pracy pedagogicznej, „Konteksty Pedagogiczne” 2021, nr 2(17), https://www. pedagog specjalny. nowa profesja/Pedagog_specjalny_jako_refleksyjny_.pdf (dostęp: 29.07.2024).
Bartuś E., Pedagog specjalny jako współorganizator edukacji włączającej w narracjach nauczycieli, „Colloquium Pedagogika – Nauki o Polityce i Administracji. Kwartalnik” 2023, nr 4(52), s. 209–228.
Cieśla J., Lawinowi neuronietypowi, „Polityka” 2024, nr 18/19 (3462), s. 28–30.
Dązbłaż B., Skokowy wzrost liczby diagnoz dzieci z autyzmem, a dane i tak są niedoszacowane, 2022, https://www.prawo.pl/zdrowie/diagnoza-dziecka-z-autyzmem,517430.html (dostęp: 30.07.2024).
Domagała-Zyśk E., Knopik T., Oszwa U., Znaczenie diagnozy funkcjonalnej w edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, „Roczniki Pedagogiczne” 2018, nr 10(46), s. 77–90.
Gajdzica Z. i in., Analiza praktyki szkolnej i charakterystyka szkoły efektywnie realizującej edukację włączającą w praktyce – raport z badań, Katowice 2021, https://www.profesja/analiza-praktyki-szkolnej-i-charakterystyka-szkoly-efektywnie-realizujacej-edukacje-wlaczajaca-w-praktyce.pdf (dostęp: 25.07.2024).
Knopik T., Papuda-Dolińska B., Wiejak K., Krasowicz-Kupis G., Projektowanie uniwersalne jako perspektywa metodyczna edukacji włączającej, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej” 2021, nr 42, s. 53–69.
Kwieciński Z., Grzęzawisko. Eseje z pedagogiki społecznej i krytycznej, Toruń 2019.
Majewicz P., Sikorski J., Pedagog specjalny w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach – nowe stanowisko specjalisty w polskim systemie edukacji w opinii nauczycieli, „Journal of Modern Science 2024, t. 1, nr 55, s. 583–594.
Melosik Z., Drozdowicz Z., Sztajer S. (red.), O racjonalności w nauce i życiu społecznym, Poznań 2009.
Melosik Z., Pasja i tożsamość naukowca. O władzy i wolności umysłu, Poznań 2019.
Pedagog szkolny a pedagog specjalny. Podobieństwa i różnice dwóch specjalistów, https://www.Pedagog szkolny a pedagog specjalny | Pedagog Online (dostęp: 30.07.2024).
Rozporządzenie MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, t.j. Dz.U. 2023, poz. 1798.
Rozporządzenie MEN z dnia 23 sierpnia 2022 zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz.U. 2022, poz. 1769.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. 2017, poz. 1578.
Rozporządzenie MEN z dnia 22 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, t.j. Dz.U. 2023, poz. 1798.
Szumski G., Koncepcja edukacji włączającej [w:] Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, red. I. Chrzanowska, G. Szumski, Warszawa 2019, t. 7, s. 14–25.
Trochała K., Spektrum autyzmu: diagnozy na wyrost czy faktyczny wzrost przypadków? „Serwis Zdrowie”, 17.02.2023, https://zdrowie.pap.pl/rodzice/spektrum-autyzmu-diagnozy-na-wyrost-czy-faktyczny-wzrost-przypadkow (dostęp: 30.07.2024).
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, t.j. Dz.U. 2021, poz. 1762, art. 42 ust. 7; art. 42 d.
Ustawa z dnia 7 kwietnia 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. 2022, poz. 1116, art. 2 i 28.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.