Tasks of a special educator in the psychological and pedagogical support system for students with disabilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2024.10

Keywords:

special educator, inclusive education, functional diagnosis, universal design, student with special educational needs, psychological and pedagogical assistance

Abstract

The aim of the article is to describe the role of a new specialist – a special educator – in the mainstream education system. Its establishment, starting from the 2022/2023 school year, results from the need to support teachers in implementing the idea of inclusive education. Based on the method of pedagogical hermeneutics, knowledge about the status, tasks and responsibilities of a special educator (cognitive level) was organized, and the opinions of other specialists on the professional role of a special educator were presented (practical level). The analyzes conducted indicate the need to employ a special educator due to the wide range of diagnostic, educational and therapeutic activities assigned to him in the education of students with special educational needs.

Downloads

References

Adamska-Staroń M., Łukasik B., Hermeneutyka pedagogiczna jako orientacja metodologiczna, „Podstawy Edukacji” 2012, nr 5, s. 119–138.

Baran J., Dyduch E., Pedagog specjalny jako refleksyjny praktyk i innowator w kontekście aktualnych wyzwań cywilizacyjnych, kształcenia akademickiego oraz pracy pedagogicznej, „Konteksty Pedagogiczne” 2021, nr 2(17), https://www. pedagog specjalny. nowa profesja/Pedagog_specjalny_jako_refleksyjny_.pdf (dostęp: 29.07.2024).

Bartuś E., Pedagog specjalny jako współorganizator edukacji włączającej w narracjach nauczycieli, „Colloquium Pedagogika – Nauki o Polityce i Administracji. Kwartalnik” 2023, nr 4(52), s. 209–228.

Cieśla J., Lawinowi neuronietypowi, „Polityka” 2024, nr 18/19 (3462), s. 28–30.

Dązbłaż B., Skokowy wzrost liczby diagnoz dzieci z autyzmem, a dane i tak są niedoszacowane, 2022, https://www.prawo.pl/zdrowie/diagnoza-dziecka-z-autyzmem,517430.html (dostęp: 30.07.2024).

Domagała-Zyśk E., Knopik T., Oszwa U., Znaczenie diagnozy funkcjonalnej w edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, „Roczniki Pedagogiczne” 2018, nr 10(46), s. 77–90.

Gajdzica Z. i in., Analiza praktyki szkolnej i charakterystyka szkoły efektywnie realizującej edukację włączającą w praktyce – raport z badań, Katowice 2021, https://www.profesja/analiza-praktyki-szkolnej-i-charakterystyka-szkoly-efektywnie-realizujacej-edukacje-wlaczajaca-w-praktyce.pdf (dostęp: 25.07.2024).

Knopik T., Papuda-Dolińska B., Wiejak K., Krasowicz-Kupis G., Projektowanie uniwersalne jako perspektywa metodyczna edukacji włączającej, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej” 2021, nr 42, s. 53–69.

Kwieciński Z., Grzęzawisko. Eseje z pedagogiki społecznej i krytycznej, Toruń 2019.

Majewicz P., Sikorski J., Pedagog specjalny w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach – nowe stanowisko specjalisty w polskim systemie edukacji w opinii nauczycieli, „Journal of Modern Science 2024, t. 1, nr 55, s. 583–594.

Melosik Z., Drozdowicz Z., Sztajer S. (red.), O racjonalności w nauce i życiu społecznym, Poznań 2009.

Melosik Z., Pasja i tożsamość naukowca. O władzy i wolności umysłu, Poznań 2019.

Pedagog szkolny a pedagog specjalny. Podobieństwa i różnice dwóch specjalistów, https://www.Pedagog szkolny a pedagog specjalny | Pedagog Online (dostęp: 30.07.2024).

Rozporządzenie MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, t.j. Dz.U. 2023, poz. 1798.

Rozporządzenie MEN z dnia 23 sierpnia 2022 zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz.U. 2022, poz. 1769.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. 2017, poz. 1578.

Rozporządzenie MEN z dnia 22 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, t.j. Dz.U. 2023, poz. 1798.

Szumski G., Koncepcja edukacji włączającej [w:] Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, red. I. Chrzanowska, G. Szumski, Warszawa 2019, t. 7, s. 14–25.

Trochała K., Spektrum autyzmu: diagnozy na wyrost czy faktyczny wzrost przypadków? „Serwis Zdrowie”, 17.02.2023, https://zdrowie.pap.pl/rodzice/spektrum-autyzmu-diagnozy-na-wyrost-czy-faktyczny-wzrost-przypadkow (dostęp: 30.07.2024).

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, t.j. Dz.U. 2021, poz. 1762, art. 42 ust. 7; art. 42 d.

Ustawa z dnia 7 kwietnia 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. 2022, poz. 1116, art. 2 i 28.

Published

2024-12-25

How to Cite

Bobik, B. (2024). Tasks of a special educator in the psychological and pedagogical support system for students with disabilities. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 14, 151–164. https://doi.org/10.15584/kpe.2024.10

Issue

Section

Psychology in the face of contemporary educational and upbringing problems