An attempt to present the counselor's work model in the context of the school environment

Authors

  • Bogumiła Bobik Uniwersytet Śląski w Katowicach

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2020.8.5

Keywords:

school counselor, psychological and pedagogical support, work model, proposal for classification, of work models

Abstract

The article is an attempt to present the model of work of a school counselor. It reviews the approaches to the styles and concepts of school counselors work described so far in the literature. It was assumed that the model is a certain image of reality, its possible shape. In the case of the school counselors, the model refers to the process of educational interactions. It always results from the existing school situation, tasks assigned to the educational psychologist and school counselor, the needs of students, parents and teachers, and the educational environment. Six models of the pedagogue's work were distinguished and described: a tutor and social activist, therapist, creative educator, mentor of children and youth, a pragmatist and coordinator of educational work at school, and an interventionist pedagogue. The presented models of work may constitute a proposal for effective planning of activities undertaken as part of sychological and pedagogical support.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Apanowicz J., Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej. Prace doktorskie, prace habilitacyjne. Wyd. Difin, Warszawa 2005.

Dobrołowicz J., Obraz edukacji w polskim dyskursie prasowym, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013.

Forma P., Pedagog szkolny w procesie wspomagania edukacji, socjalizacji i wychowania dziecka, (w:) Współczesne problemy zawodu nauczyciela i pedagoga. „Studia Pedagogiczne”, T. 19, red. W. Dróżka, B. Matyjas, Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego, Kielce 2010, s. 263–271.

Glinkowska B., Modelowanie w procesach usprawniania organizacji – uwagi teoretyczno-metodyczne. „Acta Universitatis Lodziensis”, Folia Oeconomicka 2010, nr 234, s. 260. https://pl.wikipedia.org/wiki/Model, (data dostępu 6.08.2019r.)

Klaus-Stańska D., Ciągłość i zmiana czy bierność i niekontrolowane odruchy – w którym kierunku zmierza szkoła? (w:) Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej – społeczne i wychowawcze obszary napięć, red. J. Surzykiewicz, M. Kulesza, Wydawnictwo Naukowe UŁ, Łódź 2010.

Lewandowska-Kidoń T., Kalinowska-Witek B., Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2016.

MEN o pomocy psychologiczno-pedagogicznej, Wyd. MEN, Warszawa 2000.

Romanowska M., Leksykon zarządzania, Wydawnictwo Difin S.A., Warszawa 2004.

Sałasiński M., Badziukiewicz B., Vademecum pedagoga szkolnego, WSiP, Warszawa 2003.

Szczepanik R., Podstawy pracy pedagoga szkolnego, Polski Uniwersytet Wirtualny 2009.

Szymczak M. (red.), Słownik języka polskiego. T 1, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 1995.

Wolska-Długosz M., Forma P., Rola pedagoga szkolnego w procesie wychowania dziecka. „Nauczania Początkowe Kształcenie Zintegrowane” 2008/2009, nr 3, s. 37–45.

Published

2020-12-15

How to Cite

Bobik, B. (2020). An attempt to present the counselor’s work model in the context of the school environment. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 8, 65–75. https://doi.org/10.15584/kpe.2020.8.5

Issue

Section

Family and school – common areas of education, upbringing and care