Próba ujęcia modelu pracy pedagoga w kontekście środowiska szkolnego
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2020.8.5Słowa kluczowe:
pedagog szkolny, pomoc psychologiczno-pedagogiczna, model pracy, propozycja klasyfikacji modeli pracyAbstrakt
Artykuł stanowi próbę prezentacji modelu pracy pedagoga szkolnego. Dokonano w nim przeglądu dotychczas opisanych w literaturze ujęć stylów i koncepcji pracy pedagoga szkolnego. Przyjęto teoretyczne założenie, że model jest pewnym obrazem rzeczywistości, możliwym jej kształtem. W przypadku pedagoga, w modelu chodzi o proces oddziaływań wychowawczych. Wynika on zawsze z istniejącej sytuacji szkolnej, zadań przypisanych pomocy psychologiczno-pedagogicznej, potrzeb uczniów, rodziców i nauczycieli oraz środowiska wychowawczego. Wyodrębniono i opisano sześć modeli pracy pedagoga: opiekuna i społecznika, terapeuty, pedagoga kreatywnego, mentora dzieci i młodzieży, pragmatyka i koordynatora pracy edukacyjnej w szkole, pedagoga podejmującego działania interwencyjne. Przedstawione modele pracy mogą stanowić propozycję do efektywnego planowania działań podejmowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.Pobrania
Opublikowane
2020-12-15
Jak cytować
Bobik, B. (2020). Próba ujęcia modelu pracy pedagoga w kontekście środowiska szkolnego. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 8, 65–75. https://doi.org/10.15584/kpe.2020.8.5
Numer
Dział
Rodzina i szkoła - wspólne obszary kształcenia, wychowania i opieki
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.