Próba ujęcia modelu pracy pedagoga w kontekście środowiska szkolnego

Autor

  • Bogumiła Bobik Uniwersytet Śląski w Katowicach

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2020.8.5

Słowa kluczowe:

pedagog szkolny, pomoc psychologiczno-pedagogiczna, model pracy, propozycja klasyfikacji modeli pracy

Abstrakt

Artykuł stanowi próbę prezentacji modelu pracy pedagoga szkolnego. Dokonano w nim przeglądu dotychczas opisanych w literaturze ujęć stylów i koncepcji pracy pedagoga szkolnego. Przyjęto teoretyczne założenie, że model jest pewnym obrazem rzeczywistości, możliwym jej kształtem. W przypadku pedagoga, w modelu chodzi o proces oddziaływań wychowawczych. Wynika on zawsze z istniejącej sytuacji szkolnej, zadań przypisanych pomocy psychologiczno-pedagogicznej, potrzeb uczniów, rodziców i nauczycieli oraz środowiska wychowawczego. Wyodrębniono i opisano sześć modeli pracy pedagoga: opiekuna i społecznika, terapeuty, pedagoga kreatywnego, mentora dzieci i młodzieży, pragmatyka i koordynatora pracy edukacyjnej w szkole, pedagoga podejmującego działania interwencyjne. Przedstawione modele pracy mogą stanowić propozycję do efektywnego planowania działań podejmowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Apanowicz J., Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej. Prace doktorskie, prace habilitacyjne. Wyd. Difin, Warszawa 2005.

Dobrołowicz J., Obraz edukacji w polskim dyskursie prasowym, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013.

Forma P., Pedagog szkolny w procesie wspomagania edukacji, socjalizacji i wychowania dziecka, (w:) Współczesne problemy zawodu nauczyciela i pedagoga. „Studia Pedagogiczne”, T. 19, red. W. Dróżka, B. Matyjas, Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego, Kielce 2010, s. 263–271.

Glinkowska B., Modelowanie w procesach usprawniania organizacji – uwagi teoretyczno-metodyczne. „Acta Universitatis Lodziensis”, Folia Oeconomicka 2010, nr 234, s. 260. https://pl.wikipedia.org/wiki/Model, (data dostępu 6.08.2019r.)

Klaus-Stańska D., Ciągłość i zmiana czy bierność i niekontrolowane odruchy – w którym kierunku zmierza szkoła? (w:) Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej – społeczne i wychowawcze obszary napięć, red. J. Surzykiewicz, M. Kulesza, Wydawnictwo Naukowe UŁ, Łódź 2010.

Lewandowska-Kidoń T., Kalinowska-Witek B., Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2016.

MEN o pomocy psychologiczno-pedagogicznej, Wyd. MEN, Warszawa 2000.

Romanowska M., Leksykon zarządzania, Wydawnictwo Difin S.A., Warszawa 2004.

Sałasiński M., Badziukiewicz B., Vademecum pedagoga szkolnego, WSiP, Warszawa 2003.

Szczepanik R., Podstawy pracy pedagoga szkolnego, Polski Uniwersytet Wirtualny 2009.

Szymczak M. (red.), Słownik języka polskiego. T 1, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 1995.

Wolska-Długosz M., Forma P., Rola pedagoga szkolnego w procesie wychowania dziecka. „Nauczania Początkowe Kształcenie Zintegrowane” 2008/2009, nr 3, s. 37–45.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-15

Jak cytować

Bobik, B. (2020). Próba ujęcia modelu pracy pedagoga w kontekście środowiska szkolnego. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 8, 65–75. https://doi.org/10.15584/kpe.2020.8.5

Numer

Dział

Rodzina i szkoła - wspólne obszary kształcenia, wychowania i opieki