Remote psychological and pedagogical help for students with intellectual disabilities in the opinion of specialists

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2022.11.6

Keywords:

COVID-19 pandemic, remote learning, psychological and pedagogical support, specialists, students with disabilities, special school, diagnostic survey

Abstract

The time of school and educational facility closures during the COVID-19 pandemic diversified children’s and adolescents’ access to educational and therapeutic services. Students with special development and educational needs found themselves in a particularly difficult situation. The aim of this article is to present the results of the diagnosis of remote psychological and pedagogical help for students with intellectual disabilities in a special school. The study was carried out using the diagnostic survey method and the questionnaire technique in a group of specialists (school counselors, revalidation teachers, psychologists and speech therapists) employed in special primary schools in selected cities of the Silesian Voivodeship. The results were collected in the period from March 2020 to March 2021. Summarizing the outcome, it should be stated that remote assistance was a challenge for specialists due to the lack of preparation of the schools, curricula as well as students and parents for this form of work. A major limitation was the loss of direct contact with the child, which so far has been the basis for diagnostic, support, revalidation and educational activities. Limited access to specialist support slowed down the development of students with intellectual disabilities, and the responsibilities related to conducting education and therapy fell, to a large extent, on parents or guardians.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Główny Urząd Statystyczny, Osoby niepełnosprawne w 2020 roku, Warszawa 2021.

Gop A., Jaskulska S., Kształcenie na odległość a rozwój kompetencji cyfrowych uczniów i ich rodziców w świetle wyników badań – w kierunku nowej szkoły, „Studia Edukacyjne” 2020, nr 58. DOI: 10.14746/se.2020.58.

Górnicka B., „W trybie zdalnym…” – nauka – wychowanie – opieka nad uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w czasie pandemii. Refleksje i rozterki pedagoga, „Kultura – Przemiany – Edukacja”, t. VIII.

Juszczyk S., Metodologia badań empirycznych w naukach społecznych. Katowice 2001.

Kocejko M., Bakalarczyk R., Kubicki P., Wpływ pandemii koronawirusa na politykę niepełnosprawności i starości [w:] Polska… Unia Europejska… Świat w pandemii COVID-19. Wybrane zagadnienia, red. A. Zybała, K. Księżopolski, A. Bartosiewicz, Warszawa 2021.

Kułaga A., Zdalne nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym [w:] Zdalne nauczanie i nauczanie a specjalne potrzeby edukacyjne. Z doświadczeń pandemii COVID-19, red. E. Domagała-Zyśk, Lublin 2020.

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2000.

Pachowicz M., Edukacja i terapia osób z niepełnosprawnością w czasie pandemii COVID-19 na przykładzie Ośrodka Rewalidacyjno-Edukacyjno-Wychowawczego, „Parezja” 2020, nr 2.

Pawalak M., Najnowsze badanie: dla młodzieży izolacja jest gorsza niż nauka zdalna, Warszawa 2021, https://brpd.gov.pl/2021/01/05/najnowsze-badanie-dla-mlodziezy-izolacja-jest-gorsza-niz-nauka-zdalna/

Plebańska M, Szyller A, Sieńczewska M., Raport – edukacja zdalna w czasach COVID-19, Warszawa 2020.

Plichta P., Różne konteksty nierówności cyfrowych a wyzwania psychologiczne dla zdalnej edukacji – propozycje rozwiązań [w:] Edukacja w czasach pandemii COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, red. J. Pyżalski, Warszawa 2020.

Poleszak W., Pyżalski J., Psychologiczna sytuacja dzieci i młodzieży w dobie epidemii [w:] Edukacja w czasach pandemii COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, red. J. Pyżalski, Warszawa 2020.

Ptaszek G., Stunża G.D., Pyżalski J., Dębski M., Bigaj M., Edukacja zdalna – co się stało z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?, Gdańsk 2020.

Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.

Śliwerski B., O badaniach edukacji w czasie pandemii, Poznań 2020.

Rozporządzenie MEN z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r., poz. 493).

Rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1280).

Rozporządzenie MEiN z dnia 13 grudnia 2021 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2021 r., poz. 2301).

Buchner A., Majchrzak M., Wierzbicki A., Szeniawska, M., Edukacja zdalna w czasie pandemii. Edycja I (maj 2020), Edycja II (listopad 2020), https://centrumcyfrowe.pl/edukacja-zdalna/pdf

Hamer K., Baran M., Raport: Wpływ pandemii COVID-19 na emocje, zachowania i dobrostan Polaków, Ogólnopolski Panel badawczy Ariadna Instytutu Psychologii PAN i Uniwersytet SWPS, Warszawa 2021, https://covid19psychologiacom.files.wordpress.com/2021/02/raport-6.pdf

Kocejko M., Sytuacja dzieci z niepełnosprawnościami w czasie pandemii COVID-19 – analiza intersekcjonalna, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka” 2021, Vol. 20, nr 2, www.dzieckokrzywdzone.fdds.pl

Łukawska M., Wpływ nauki zdalnej na młodzież. Wyniki przerażają!, „Niezależna” 2021, nr z 14 sierpnia, https://niezalezna.pl/407391-wplyw-nauki-zdalnej-na-mlodziez-wyniki-badania-przerazaja

Najwyższa Izba Kontroli, Kształcenie w szkołach specjalnych. Informacje o wynikach kontroli, https://www.nik.gov.pl/plk/id,23409.vp,26129.pdf

ONZ, Policy Brief: COVID 19 – and the Rogth of Person with Disabilities, 2020, https://.unescap.org/resources/policy-brief-covid-19-and-person-disabilities

Patel K., Mental health implication on children with disabilities, „Asian Journal of Psychiatry” 2020, nr 54: 102273. DOI: 10.1016/j.ajp.2020.102273

UNICEF, Children with disabilities. Enssuring their inclusion in COVID-19 response strategies and evidence generation, 2020, https://data.unicef.org/resources/children-with-disabilities-ensuring-inclusion-in-covid-19-response

WHO, Disability considerations during the COVID-19 outbreak, 2020, https://wwo.who.int/publication/i/item/WHO-2019-nCoV-Disability-2020-1

Published

2022-12-30

How to Cite

Bobik, B. (2022). Remote psychological and pedagogical help for students with intellectual disabilities in the opinion of specialists. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 11, 119–137. https://doi.org/10.15584/kpe.2022.11.6

Issue

Section

Psychology in the face of contemporary educational and upbringing problems