Próba klasyfikacji form instytucjonalnych uzupełniających funkcje rodziny w Polsce

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2022.10.3

Słowa kluczowe:

klasyfikacja, formy instytucjonalne opieki i edukacji dzieci i młodzieży, instytucje uzupełniające funkcje rodziny, hermeneutyka pedagogiczna

Abstrakt

Artykuł stanowi propozycję klasyfikacji wiedzy na temat form opieki i edukacji dzieci i młodzieży. Takie uporządkowanie wydaje się celowe w związku z częstymi zmianami systemu kształcenia i systemu opieki nad dzieckiem i jego rodziną, które spowodowały powstanie wielu luk w ich całościowym postrzeganiu. Artykuł ma charakter teoretyczny, opierając się na metodzie hermeneutyki pedagogicznej uporządkowano wiedzę na temat instytucjonalnych form uzupełniających funkcje rodziny (poziom poznawczy), zaproponowano ich klasyfikację oraz opisano zakres działania (poziom praktyczny).

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Adamska-Staroń M, Łukasik B., Hermeneutyka pedagogiczna jako orientacja metodologiczna, „Podstawy Edukacji” 2012, nr 5.

Biernasiewicz M., Interakcjonizm symboliczny w teorii i praktyce resocjalizacyjnej, Kraków 2011.

Brenk M., Placówki wsparcia dziennego [w:] Pomoc – wsparcie – ratownictwo. O optymalizacji rozwoju i edukacji człowieka na różnych etapach życia, red. A. Knocińska, P. Frąckowiak, Poznań 2017.

Górecka H., Polski system szkolny [w:] Encyklopedia XXI wieku, red. T. Pilch, t. 4, Warszawa 2007.

Janke A.W., Wychowanie rodzinne przedmiotem pedagogicznej refleksji [w:] Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, red. S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke, Toruń 2009.

Kurcz A., Żłobek [w:] Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, red. J. Brągiel, J. Badora, Opole 2005.

Kurcz A., Przedszkole [w:] Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, red. J. Brągiel, J. Badora, Opole 2005.

Krzesińska-Żach B., Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń, Białystok 2007.

O racjonalności w nauce i życiu społecznym, red. Z. Melosik, Z. Drozdowicz, S. Sztajer, Poznań 2009.

Melosik Z., Pasja i tożsamość naukowca. O władzy i wolności umysłu, Poznań 2019.

Radwan Z., Szkoła – koncepcja rozwoju organizacyjnego [w:] Encyklopedia XXI wieku, red. T. Pilch, t. 6, Warszawa 2007.

Zięba-Kołodziej B., Internat i bursa [w:] Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, red. J. Brągiel, J. Badora, Opole 2005.

Żebrowski J., Animacja kulturalna [w:] Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, red. J. Brągiel, J. Badora, Opole 2005.

Żywczok A., Aksjologia odkrycia naukowego. Studium rozwoju i wychowania osobowości naukowych, Toruń 2009.

Pobrania

Opublikowane

2022-12-15

Jak cytować

Bobik, B. (2022). Próba klasyfikacji form instytucjonalnych uzupełniających funkcje rodziny w Polsce. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 10, 51–68. https://doi.org/10.15584/kpe.2022.10.3

Numer

Dział

Rodzina i szkoła - wspólne obszary kształcenia, wychowania i opieki