Edukacja zdalna w opiniach młodzieży
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2021.9.6Słowa kluczowe:
zdalna edukacja, sondaż diagnostyczny, opinie uczniów, proposals for online educationAbstrakt
Celem artykułu jest prezentacja opinii uczniów klas starszych szkoły podstawowej (klasy V–VIII) oraz szkół ponadpodstawowych na temat różnych aspektów zdalnej edukacji, jak jej organizacja i przebieg, trudności obiektywne i subiektywne deklarowane przez uczniów, wsparcie ze strony środowiska szkolnego i rodzinnego, relacje rówieśnicze. Do badania wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego oraz technikę ankiety. Badanie przeprowadzono wśród uczniów gliwickich szkół w formie online w ramach współpracy Uniwersytetu Śląskiego ze środowiskiem lokalnym. Zebrany materiał empiryczny pokazuje ocenę zdalnej edukacji przez uczniów. Do jej zalet zaliczyli: łatwość posługiwania się narzędziami cyfrowymi oraz wsparcie ze strony rodziców i nauczycieli. Wśród negatywnych stron nauki online wymienili: trudności ze skupieniem uwagi, organizacją pracy własnej i samodyscypliną, spadek zaangażowania, negatywne emocje (stres, zdenerwowanie, zmęczenie, lęk dotyczący zdawalności egzaminów), brak bezpośrednich kontaktów z rówieśnikami. Ogólnie uczniowie gorzej ocenili jakość zdalnej edukacji w porównaniu z tradycyjną. Wnioski z badań stały się podstawą do sformułowania propozycji rekomendacji służących poprawie jakości edukacji w podobnych sytuacjach.
Downloads
Bibliografia
Bobik B., Instytucjonalne, środowiskowe i indywidualne uwarunkowania funkcjonowania pedagoga szkolnego, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2020.
Bronikowska M.P., Nauka w czasach pandemii w oczach uczniów. Jak oceniają swoje doświadczenia nauki na odległość uczniowie szkół niepublicznych, 2020, https://www.ourkids.net/pl/nauka-w-czasach-pandemii-w-oczach-uczniow.php [dostęp: 16.08.2021].
Buchner A., Majchrzak M., Wierzbicka A., Szeniawska M., Edukacja zdalna w czasie pandemii, edycja I (maj 2020), edycja II (listopad 2020), https://centrumcyfrowe.pl/edukacja-zdalna/pdf [dostęp: 16.08.2021].
Całek G., Rodzice o koronaedukacji – wnioski z ankiety, „Szkoła. Miesięcznik dyrektora” 2020, sierpień, http://oswiata.oficyna.mm.pl/#/article/47211 [dostęp: 16.08.2021].
Frączek Z., Niepowodzenia szkolne uczniów w czasie pandemii Covid-19. W perspektywie wybranych badań empirycznych, „Kultura – Przemiany – Edukacja”, t. VIII, Rzeszów 2020, s. 76–90.
Górnicka B., „W trybie zdalnym…” – nauka – wychowanie – opieka nad uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w czasie pandemii. Refleksje i rozterki pedagoga, „Kultura – Przemiany – Edukacja”, t. VIII, Rzeszów 2020, s. 91–105.
Juszczyk S., Metodologia badań empirycznych w naukach społecznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2001.
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2000.
Plebańska M., Szyller A., Sieńczewska M., Raport – edukacja zdalna w czasach Covid-19, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2020.
Pleszak W., Pyżalski J., Psychologiczna sytuacja dzieci i młodzieży w dobie epidemii [w:] Edukacja w czasach pandemii Covid-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, red. J. Pyżalski, Wydawnictwo EduAkcja, Warszawa 2020.
Ptaszek G., Stunża G.D., Pyżalski J., Dębski M., Bigaj M., Edukacja zdalna – co się stało z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2020.
Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
Skrońska A., Rodzicielskie moce, „Charaktery” 2021, 9(296), s. 96–99.
Śliwerski B., O badaniach edukacji w czasie pandemii, WSE UAM, Poznań 2020.
Tokarczuk O., Czuły narrator, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2020.
Więcławek D., Rybińska S., Edukacja zdalna podczas pandemii koronawirusa. Jak radzą sobie polscy rodzice i nauczyciele?, „Polska Times”, 15 maja, http://polskatimes.pl/edukacja-zdalna-podczas-epidemii-koronawirusa-jak-radza-sobie-polscy-uczniowie-i-nauczyciele-/ar/c5-14971756 [dostęp: 16.08.2021].
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.