Remote education in the opinion of students
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2021.9.6Keywords:
remote education, diagnostic survey, students’ opinions, propozycje dotyczące formuły online w edukacjiAbstract
The aim of the article is to present the opinions of students from older grades of primary school (grades V–VIII) as well as secondary school students on various aspects of remote education, such as: its organization, objective and subjective difficulties declared by students, support from the school, family and peers. A diagnostic survey and a questionnaire technique were used for the study. The research was conducted online among students from Gliwice schools, as part of the cooperation between the University of Silesia and the local community. The collected empirical material reveals the students’ opinions on remote education. Its advantages include: ease of use of digital tools and support from parents and teachers. Among the negative sides of online learning, they mention: difficulties with focusing attention, the necessity to organize one’s own work and self-discipline, decreased involvement, negative emotions (stress, nervousness, fatigue, fear of failing exams), lack of direct contact with peers. Overall, the students assessed the quality of remote education as worse compared to traditional education. The conclusions from the research became the basis for formulating recommendations for the improvement of the quality of education in similar situations.
Downloads
References
Bobik B., Instytucjonalne, środowiskowe i indywidualne uwarunkowania funkcjonowania pedagoga szkolnego, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2020.
Bronikowska M.P., Nauka w czasach pandemii w oczach uczniów. Jak oceniają swoje doświadczenia nauki na odległość uczniowie szkół niepublicznych, 2020, https://www.ourkids.net/pl/nauka-w-czasach-pandemii-w-oczach-uczniow.php [dostęp: 16.08.2021].
Buchner A., Majchrzak M., Wierzbicka A., Szeniawska M., Edukacja zdalna w czasie pandemii, edycja I (maj 2020), edycja II (listopad 2020), https://centrumcyfrowe.pl/edukacja-zdalna/pdf [dostęp: 16.08.2021].
Całek G., Rodzice o koronaedukacji – wnioski z ankiety, „Szkoła. Miesięcznik dyrektora” 2020, sierpień, http://oswiata.oficyna.mm.pl/#/article/47211 [dostęp: 16.08.2021].
Frączek Z., Niepowodzenia szkolne uczniów w czasie pandemii Covid-19. W perspektywie wybranych badań empirycznych, „Kultura – Przemiany – Edukacja”, t. VIII, Rzeszów 2020, s. 76–90.
Górnicka B., „W trybie zdalnym…” – nauka – wychowanie – opieka nad uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w czasie pandemii. Refleksje i rozterki pedagoga, „Kultura – Przemiany – Edukacja”, t. VIII, Rzeszów 2020, s. 91–105.
Juszczyk S., Metodologia badań empirycznych w naukach społecznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2001.
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2000.
Plebańska M., Szyller A., Sieńczewska M., Raport – edukacja zdalna w czasach Covid-19, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2020.
Pleszak W., Pyżalski J., Psychologiczna sytuacja dzieci i młodzieży w dobie epidemii [w:] Edukacja w czasach pandemii Covid-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, red. J. Pyżalski, Wydawnictwo EduAkcja, Warszawa 2020.
Ptaszek G., Stunża G.D., Pyżalski J., Dębski M., Bigaj M., Edukacja zdalna – co się stało z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2020.
Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
Skrońska A., Rodzicielskie moce, „Charaktery” 2021, 9(296), s. 96–99.
Śliwerski B., O badaniach edukacji w czasie pandemii, WSE UAM, Poznań 2020.
Tokarczuk O., Czuły narrator, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2020.
Więcławek D., Rybińska S., Edukacja zdalna podczas pandemii koronawirusa. Jak radzą sobie polscy rodzice i nauczyciele?, „Polska Times”, 15 maja, http://polskatimes.pl/edukacja-zdalna-podczas-epidemii-koronawirusa-jak-radza-sobie-polscy-uczniowie-i-nauczyciele-/ar/c5-14971756 [dostęp: 16.08.2021].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.