Anthropologistic regression in „after-modern” world and educational crisis

Authors

  • Jan Szmyd

Keywords:

evolution, anthropologistic regression, human’s nature, upbringing, pedagogical though, contemporary human, educational crisis, crisis of upbringing

Abstract

Technical and informatical civilization and connected with it neoliberalistic, social-economical system causes unfavourable changes in psychological, mental and health sphere of human in contemporary world. These changes, called also as a n t h r o p o l o gi s t i c r e gr e s s i o n , in significant extent slow down and sometimes even deform process of shaping the inside of human. Because of that, there appears a need of change social-economical and civilizational order. Main role in this effort could play upbringing, „taken” from actual crisis and contemporary, pedagogical though.

Downloads

References

Bauman Z., Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Instytut Kultury, Warszawa 1994.

Bauman Z., Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, przeł. E. Klekot, Warszawa 2000.

Bauman Z., Płynna nowoczesność, przeł. T. Kuntz, Kraków 2006.

Bauman Z., Socjalizm. Utopia w działaniu, tłum. M. Bogdan, Warszawa 2010.

Cynarski W.J., Globalizacja a spotkanie kultur, Rzeszów 2003.

Czerny J., Zagrożenia wychowania we współczesnym świecie, Kraków 1999.

Debesse M., Etapy wychowania, Warszawa 1996.

Delors J., Edukacja. Jest w niej ukryty skarb, Warszawa 2001.

Faure E. Uczyć się, aby być, tłum. Z. Zakrzewska, Warszawa 1975.

Gründe C., Meyer M., Die Hauptprobleme der hentibgen Mensch, Mainz 1994.

Hock W., Social destruction in our world, New York 1995.

Horbowski A., Kultura w edukacji, Rzeszów 2004.

Kwieciński Z., Zapętlenie kwestii edukacyjnej w sytuacji gwałtownej zmiany jej kontekstu [w:] Polacy u progu..., red. J. Brzeziński i Z. Kwieciński, „Forum Oświatowe” 1997, nr 1–2(16–17).

Legowicz J., Człowiek istota ludzka, Warszawa 1992.

Levine J., Suzuki D., Tajemnica życia, tłum. Gasparska, B. Skarżyńska, Warszawa 1996.

Lorenz K., Regres człowieczeństwa, przeł. A.D. Tauszyńska, Warszawa 1986.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.

Malow A., Motywacja i osobowość, Warszawa 1986.

Moore R., Values and economy, Princeton 1996.

Mysłakowski Z., Wychowanie człowieka w zmiennej rzeczywistości. Studia z filozofii wychowania, Warszawa 1964.

Ostasz L., Dobre, złe, odpowiedzialne, sprawiedliwe, Warszawa 2012.

Piaget J., Dokąd zmierza edukacja, tłum. A. Domańska, Warszawa 1977.

Piątek Z., Ekofilozofia, Kraków 2008.

Piątek Z., Pawi ogon, czyli o biologicznych uwarunkowaniach kultury, wyd. I, Kraków 2007.

Ricour R., Kryzys – zjawisko swoiście nowoczesne [w:] O kryzysie, przygotował i przedmową opatrzył K. Mikulski, Warszawa 1990.

Rorty R., Przygodność, ironia i solidarność, przeł. W.J. Popowski, Warszawa 1996.

Sampedro J.L., Nadchodzi lepszy świat, „Gazeta Wyborcza”, 21–22 kwietnia 2012.

Singer P., Jeden Świat. Etyka globalizacji, przeł. C. Ciesielski, Warszawa 2006.

Skolimowski H., Górecki J.K., Zielone oko Kosmosu. Wokół filozofii w rozmowie i esejach, Wrocław 2003.

Stiglitz J.E., Globalizacja, przeł. A. Simbirowicz, Warszawa 2005.

Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje. Warszawa 2003.

Suchodolski B., Wychowanie mimo wszystko, Warszawa 1980.

Szewczyk K., Wychować człowieka mądrego, Warszawa 1998.

Szmyd J., Czy w świecie „płynnej nowoczesności” można budować ogólną teorię wychowania? [w:] Szkoła wobec wyzwań XXI wieku, t. I: W poszukiwaniu humanistycznego (antropologicznego) wymiaru myśli pedagogicznej, red. K. Szmyd, E. Dolata, A. Śniegulska, Rzeszów 2012.

Szmyd J., Edukacja „drugiego dnia”. Wychowanie i edukacja w koncepcji ponowoczesności Zygmunta Baumana, Rzeszów 2004.

Szmyd J., Kryzys wychowania, „Dziś. Przegląd Społeczny”, nr 11(194), listopad 2006.

Szmyd J., Odczytywanie współczesności. Perspektywa antropologiczna, etyczna i edukacyjna, Kraków 2011.

Szmyd J., Tożsamość a globalizacja, Kraków 2006.

Szmyd J., Wyzwania i poszukiwania edukacyjne. Szkice z pogranicza filozofii wychowania, Kraków 2002.

Sztumski W., Człowiek wobec środowiska. Propedeutyka sozofilozofii, Częstochowa 2012.

Sztumski W., My zagubieni w świecie, Katowice 2004.

Sztumski W., Qvo ruis, homo? Środowisko życia, czas, ludzie, Katowice 2008.

Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998.

Tchorzewski A.M. de (red.), Współczesne konteksty wychowania. W kręgu pytań i dyskusji, Bydgoszcz 2002.

Tischner J., Spór o istnienie człowieka, Kraków 2011.

Toeplitz T.K., Dokąd prowadzą nas media, Warszawa 2006.

Tymieniecka A.T., Logos and Life: Impetus and Equipoise in the Life – Stragedies of Reason, BooK 4, Analecta Husserialana, Vol. C, Springer 2009.

Weil H., The social problems of our world, New York 1995.

Wojnar I. (red.), Edukacja wobec wyzwań XXI wieku, Warszawa 1996.

Wołoszyn S., Oświata i wychowanie w XX wieku [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwierski, Warszawa 2003.

Znaniecki F., Socjologia wychowania, t. I: Społeczeństwo wychowujące, wstępem opatrzył J. Szczepański, Warszawa 1975.

Published

2013-12-24

How to Cite

Szmyd, J. (2013). Anthropologistic regression in „after-modern” world and educational crisis. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 1, 27–45. Retrieved from https://journals.ur.edu.pl/kpe/article/view/11022

Issue

Section

Historyczna ciągłość i zmiana myśli edukacyjnej