Why is human contact with nature important? About the nature deficit syndrome in the young generation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2023.12.9

Keywords:

nature deficit syndrome, the young generation, nature, the relationship between man and nature, nature education

Abstract

Nature has a beneficial effect on the development of the young generation, and more broadly, of man. Nowadays, we observe a lack of contact of children with nature. The aim of the article is to present the problem of nature deficit in upbringing, to cause reflection among people responsible for education, to make them take into account the subject of nature in the education process. The research issues were presented in the form of the following questions: what is the value of nature for modern man? What are the causes and consequences of the deficit of nature in the young generation? The method of analysis and synthesis of literature and research relevant to the discussed problem was used. The results indicate the multifaceted influence of nature on (young) people. Nature helps to maintain mental and physical health, which is why the process of upbringing supplemented with nature is important.

References

Bąk A., Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce. Wyniki badania ilościowego, Warszawa 2015, https://www.mamatatatablet.pl (dostęp: 22.07.2023).

Błasiak A., Wilkosz K., Wychowanie przez przyrodę – wybrane współczesne aspekty, „Horyzonty Wychowania” 2020, t. 19, nr 52, s. 57–67.

Cliford A.M., Kąpiele leśne. Jak czerpać zdrowie z natury, Białystok 2018.

Dawid-Mróz M., Deficyty natury, czyli przyroda na receptę. Ty też jej potrzebujesz!, 2019, https://manufaktura-radosci.pl/deficyt-natury-czyli-przyroda-na-recepte (dostęp: 28.07.2023).

Deangelis T., Moc przyrody, „Charaktery” 2015, nr 2(217).

Drabik L. (red.), Deficyt, https://www.sjp.pwn.pl/szukaj/deficyt.html (dostęp: 20.07.2023).

Drabik L. (red.), Zespół, https://www.sjp.pwn.pl/szukaj/zesp%C3%B3%C5%82.html (dostęp: 20.07.2023).

Flis J., Szkolny słownik geograficzny, Warszawa1985.

Fuller R., Gaston K., Keniger L., What are the Benefits of Interacting with Nature?, „International Journal of Environmental Research and Public Health” 2013.

Gardner H., Inteligencje wielorakie. Nowe horyzonty w teorii i praktyce, Warszawa 2009.

Gromkowska-Melosik A., Pedagogika ekologiczna [w:] Pedagogika 1. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2017.

Honoré C., Pod presją. Dajmy dzieciom święty spokój, Warszawa 2008.

Hüther G., Hauser U., Wszystkie dzieci są zdolne, Słupsk 2014.

Janus-Kwiatkowska K. (red.), Natura, https://www.encyklopedia.pwn.pl/haslo/4009276/natura.html (dostęp: 20.07.2023).

Kołodziejczyk M., Większość dzieci spędza na dworze mniej czasu... niż więźniowie, „Polityka”, 29 marca 2016, htps://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/spoleczenstwo/1655982,1,wiekszosc-dzieci-spedza-na-dworze-mniej-czasu-niz-wiezniowie.read (dostęp: 18.07.2023).

Konopczyńska K., Mikorzewska A., Szadowiak A., Biofilia [w:] Zrównoważone miasta. Poprawa jakości powietrza w Polsce, Warszawa 2018, https://docplayer.pl/120805775-Zrownowazone-miasta-poprawa-jakosci-powietrza-w-polsce-2018.html (dostęp: 21.07.2023).

Kozłowski S., Droga do ekorozwoju, Lublin 2007.

Li Q., Shinrin-Yoku. Sztuka i teoria kąpieli leśnych, Kraków 2018.

Louv R., Ostatnie dziecko lasu, Warszawa 2016.

Making Global Goals Local Business, Nowy Jork 2017, https://d306pr3pise04h.cloudfront.net/docs/publications%2FMGGLB-2017-UNGA.pdf (dostęp: 21.07.2023).

McGurk L., Nie ma złej pogody na spacer, Kraków 2018.

Ochrona powietrza przed zanieczyszczeniami. Informacja o wynikach kontroli, Kraków 2018, https://www.nik.gov.pl (dostęp: 2207.2023).

Parczewska T., Czas wolny jako jeden z wymiarów życia codziennego dzieci mieszkających w Polsce i Portugalii, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2017, t. XXXVI, z. 1.

Ptaszek G., Bigaj M., Dębski M., Pyżalski M., Strunża J., Zdalna edukacja – gdzie byliśmy, dokąd idziemy? Wstępne wyniki badania naukowego „Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa”, Warszawa 2020, https://www. pcen.gda.pl (dostęp: 22.07.2023).

Pyłka-Gutowska E., Ekologia z ochroną środowiska. Przewodnik, Warszawa 1997.

Raport o ekonomicznych stratach i społecznych kosztach niekontrolowanej urbanizacji w Polsce, Warszawa 2013, https:/www. frdl.org.pl (dostęp: 22.07.2023).

Raport. Problem nadwagi i otyłości wśród dzieci w Polsce, Konstantynów Łódzki 2018, https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/otylosc-i-nadwaga-u-dzieci-coraz-wiekszy-problem-coraz-mniej-skuteczne-dzialania.html (dostęp: 22.07.2023).

Sampson S., Kalosze pełne kijanek, Białystok 2016.

Sobota D., Co to jest przyroda?, „Ruch Filozoficzny” 2014, t. LXXI, nr 1.

Stefanowicz T., Wstęp do ekologii i podstaw ochrony środowiska, Poznań 1996.

Strzałko J., Mossor-Pietraszewska T. (red.), Kompendium wiedzy o ekologii, Warszawa 2003.

Szredzińska R., Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa i rozwoju dzieci i młodzieży, Warszawa 2022, https://www. fdds.pl (dostęp: 25.07.2023).

Żylińska M., Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń 2013.

Published

2023-12-29

How to Cite

Bobik, B. (2023). Why is human contact with nature important? About the nature deficit syndrome in the young generation. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 12, 160–175. https://doi.org/10.15584/kpe.2023.12.9

Issue

Section

Family and school – common areas of education, upbringing and care