Regiony i obszary wiejskie wobec globalizacji - przemiany kulturowe i wyzwania edukacyjne
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2016.4.4Słowa kluczowe:
edukacja, kultura, postmodernizm, globalizacja, cywilizacjaAbstrakt
Tekst jest próbą przybliżenia problematyki obszarów wiejskich i ich specyficznego charakteru w dobie współczesnego postmodernizmu i globalizacji. Nakreślono w nim swoiste ramy rozwoju współczesnej wsi, podkreślając jednocześnie rolę, jaką powinny odgrywać w niej tradycyjne wartości, oparte na instytucji szkolnej, gdzie dominują lokalne, wspólnotowe więzi międzyludzkie, w których szeroko rozumiany czynnik interpersonalny odgrywać powinien zasadnicze znaczenie
Downloads
Bibliografia
Bauman Z., Wspólnota. W poszukiwaniu bezpieczeństwa w niepewnym świecie, Kraków 2008.
Broszkiewicz W., Kapitał kulturowy młodego pokolenia Polski współczesnej. Studium na przykładzie wybranych społeczności Podkarpacia, Rzeszów 2010.
Furmanek W., Edukacja a przemiany cywilizacyjne, Rzeszów 2010.
Homplewicz J., Pedagogika i etyka. Zarys etyki pedagogicznej, Rzeszów 2009.
Horbowski A., Kultura w edukacji, Kraków 2004.
Kwieciński Z., Potrzeba alfabetyzacji krytycznej [w:] Edukacja. Moralność. Sfera publiczna, Lublin 2007.
Kwieciński Z., Zapętlenie kwestii edukacyjnej w sytuacji gwałtownej zmiany i jej kontekstu [w:] Polacy na progu, red. J. Brzeziński, Z. Kwieciński, „Forum Oświatowe” 1997, t. 1–2.
Miłosz C., Szukanie ojczyzny, Kraków 1992.
Omelaniuk A.J., Czym jest regionalizm?, Wrocław–Ciechanów 1998.
Radziewicz-Winnicki A., Pedagogika społeczna, Warszawa 2008.
Seręga Z, Odnowiona tożsamość wsi, Rzeszów 2008.
Singer P., Etyka wobec problemów współczesnego świata, Katowice 2003.
Skolimowski H., Medytacje o prawdziwych wartościach człowieka, który poszukuje sensu życia, Wrocław 1991.
Skolimowski H., Technika a przeznaczenie człowieka, Wrocław 1996.
Sowa K., Zmierzch i odrodzenie lokalizmu w XX stuleciu [w:] Społeczeństwo i przestrzeń zurbanizowana. Teksty źródłowe, red. M. Malikowski, S. Solecki, Rzeszów 1999.
Suchodolski B., Rozważania o kulturze przyszłości narodu, Szczecin 1989.
Szczepański J., Odmiany czasu teraźniejszego, Warszawa 1973.
Szmyd K., Edukacja dla kultury współżycia. Konteksty uniwersalne i lokalne (środowiskowe), Rzeszów 2010.
Szmyd K., Pokoleniowe przemiany wsi podkarpackiej 1930–2010. Wybrane dziedziny tradycji, kultury i edukacji regionu krośnieńskiego, Rzeszów 2012.
Szmyd K., Obodyńska E., Sommer H., Kategoria życia i kondycja człowieka jako wartość edukacyjna [w:] Rodzina i szkoła środowiskiem urzeczywistniania wartości, red. W. Furmanek, A. Długosz, Rzeszów 2015.
Sztompka P. (red.), Imponderabilia wielkiej zmiany. Mentalność, wartości i więzi społeczne czasów transformacji, Warszawa 1999.
Sztumski W., Człowiek wobec środowiska. Propedeutyka sozofilozofii, Częstochowa 2012.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.