Niepokój przychodzi po zmroku. Topika nocy w prozie Sylwii Chutnik

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/tik.2025.23

Słowa kluczowe:

noc, melancholia, niepokój, przemijanie, proza, Sylwia Chutnik

Abstrakt

Artykuł ten poświęcony jest topice nocy w prozie Sylwii Chutnik. Autor koncentruje się na omówieniu trzech wariantów pejzaży nocnych.  W pierwszym z nich zapadający zmrok jest katalizatorem traumatycznych wspomnień z przeszłości. W drugim wariancie topika nocy towarzyszy alternatywnemu życiu, w którym do głosu dochodzi prawdziwe „ja” bohaterów. Chutnik wykorzystuje tutaj opozycję dzień-noc w kontekście wzorców normatywnych narzucających konkretne role i zachowania bohaterom. Noc okazuje się jedyną porą, kiedy bohaterowie z dala od opinii publicznej mogą żyć pełnią życia bez obaw przed ostracyzmem czy wykluczeniem społecznym. W trzecim wariancie noc i towarzyszące jej palenie papierosów na balkonach staje się doświadczeniem łączącym wszystkie bohaterki; to moment, w którym do głosu dochodzą lęki, obawy wypierane w ciągu dnia. W wariancie tym do głosu dochodzi narrator pierwszoosobowy („my”), tożsamy z całą kobiecą wspólnotą. Snuta narracja przekształca się symbolicznie w pejzaż wewnętrzny bohaterek. Obrazy te pod wpływem zmiennego natężenia światła księżyca i gwiazd oraz unoszącej się mgły nabierają onirycznych kształtów. Ten odrealniony pejzaż industrialny koresponduje także z „ciemną” stroną egzystencji, których egzemplifikacją stają się „wewnętrzne demony”, z którymi borykają się bohaterki. Noc u Chutnik sprzyja nie tylko poszukiwaniom melancholijnych śladów życia, ale również błąkaniu się po bezdrożach ludzkiej egzystencji.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bałaga M., „W imieniu kobiet podziemnych”. O twórczości Sylwii Chutnik, w: Skład osobowy. Szkice o prozaikach współczesnych, cz. 2, red. D. Nowacki, J. Pasterska, Katowice 2016.

Bieńczyk M., Melancholia. O tych, co nigdy nie odnajdą straty, Warszawa 2012.

Byung-Chui_Han, Społeczeństwo zmęczenia i inne eseje, przeł. R. Pokrywka, Warszawa 2022.

Chutnik S., Cwaniary, Warszawa 2012.

Chutnik S., Dintojra, w: tejże, Dintojra, Kraków 2024.

Chutnik S., Jolanta, Kraków 2015.

Chutnik S., Kieszonkowy atlas kobiet, Warszawa 2014.

Chutnik S., Tyłem do kierunku jazdy, Kraków 2022.

Gutowski W., Młodopolski dialog (z) nocą, w: Noc. Symbol – Temat – Metafora, t. 2, Noce polskie, noce niemieckie, pod red. J. Ławskiego, K. Korotkicha, M. Bajki, Białystok 2012.

Janion M., Kobiety i duch inności, Warszawa 2006.

Klibansky R., Panofsky E., Saxl F, Saturn i Melancholia. Studia z historii, filozofii, przyrody, medycyny, religii oraz sztuki, przeł. A. Kryczyńska, Kraków 2009.

Korczyńska-Partyka D., Pisanie w poprzek dyskursów. Emancypacyjny potencjał prozy Sylwii Chutnik, „Jednak Książki. Gdańskie Czasopismo Humanistyczne” 2015, nr 4.

Kozicka D., Sylwia Chutnik, czyli kobieta w mieście, „Śląskie Studia Polonistyczne” 2015, nr 1.

Krukowska H., Noc poetów, noc filozofów, w: Noc. Symbol – Temat – Metafora, t. 2, Noce polskie, noce niemieckie, pod red. J. Ławskiego, K. Korotkicha, M. Bajki, Białystok 2012.

Krukowska H., Noc romantyczna (Mickiewicz, Malczewski, Goszczyński), Gdańsk 2011.

Łysiak T., Trauma – od genologii pojęcia do studiów nad traumą, w: Antologia studiów nad traumą, red. T. Łysiak, Kraków 2015.

Mazur A., Pod znakiem Saturna. Topika melancholii w późnej twórczości Elizy Orzeszkowej, Opole 2010.

Nadana-Sokołowska K., Kieszonkowy atlas kobiet, Dzidzia, Cwaniary… - wybrane powieści Sylwii Chutnik w kontekście badań nad związkami reprezentacji wojny i płci kulturowej, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2017, nr 10.

Niekra M., Niemożność pozbawienia się samego siebie w „Kieszonkowym atlasie kobiet” Sylwii Chutnik, w: Uwięzione w grzeczności – obrazy kobiecych inności w tekstach literackich, pod red. B. Walęciuk-Denejki i Ł. A. Wawryniuka, Kraków 2015.

Piechota D., Superbohaterowie nad Wisłą, w: tegoż, Na fali nostalgii. Lata osiemdziesiąte i dziewięćdziesiąte w najnowszej kulturze i literaturze popularnej, Kraków 2022.

Plumwood V., Feminism and the Mastery of Nature, London-New York 1993.

Sidoruk E., „Okolica znana, oswojona”. Warszawa w „Cwaniarach” Sylwii Chutnik, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2018, nr 13.

Soper K., Naturalized Woman and Feminized Nature, w: The Green Studies Reader. From Romanticism to Ecocriticism, ed. L. Couple, London-New York 2000.

Tański M., Czas melancholii – czasem przemian (transgresji) czy czasem destrukcji?, „Przestrzenie Teorii” 2007, nr 7.

Uniłowski K., Niesamowite i dowcipne. O „Kieszonkowym atlasie kobiet” Sylwii Chutnik, „Śląskie Studia Polonistyczne” 2015, nr 1.

Żywiołek A., Stefana Chwina pasja realnej nocy, w: Noc. Symbol – Temat – Metafora, t. 2, Noce polskie, noce niemieckie, pod red. J. Ławskiego, K. Korotkicha, M. Bajki, Białystok 2012.

Pobrania

Opublikowane

2025-11-11

Jak cytować

Piechota, D. (2025). Niepokój przychodzi po zmroku. Topika nocy w prozie Sylwii Chutnik. Tematy i Konteksty, 20(15), 293–306. https://doi.org/10.15584/tik.2025.23