Niepokój przychodzi po zmroku. Topika nocy w prozie Sylwii Chutnik
DOI:
https://doi.org/10.15584/tik.2025.23Słowa kluczowe:
noc, melancholia, niepokój, przemijanie, proza, Sylwia ChutnikAbstrakt
Artykuł ten poświęcony jest topice nocy w prozie Sylwii Chutnik. Autor koncentruje się na omówieniu trzech wariantów pejzaży nocnych. W pierwszym z nich zapadający zmrok jest katalizatorem traumatycznych wspomnień z przeszłości. W drugim wariancie topika nocy towarzyszy alternatywnemu życiu, w którym do głosu dochodzi prawdziwe „ja” bohaterów. Chutnik wykorzystuje tutaj opozycję dzień-noc w kontekście wzorców normatywnych narzucających konkretne role i zachowania bohaterom. Noc okazuje się jedyną porą, kiedy bohaterowie z dala od opinii publicznej mogą żyć pełnią życia bez obaw przed ostracyzmem czy wykluczeniem społecznym. W trzecim wariancie noc i towarzyszące jej palenie papierosów na balkonach staje się doświadczeniem łączącym wszystkie bohaterki; to moment, w którym do głosu dochodzą lęki, obawy wypierane w ciągu dnia. W wariancie tym do głosu dochodzi narrator pierwszoosobowy („my”), tożsamy z całą kobiecą wspólnotą. Snuta narracja przekształca się symbolicznie w pejzaż wewnętrzny bohaterek. Obrazy te pod wpływem zmiennego natężenia światła księżyca i gwiazd oraz unoszącej się mgły nabierają onirycznych kształtów. Ten odrealniony pejzaż industrialny koresponduje także z „ciemną” stroną egzystencji, których egzemplifikacją stają się „wewnętrzne demony”, z którymi borykają się bohaterki. Noc u Chutnik sprzyja nie tylko poszukiwaniom melancholijnych śladów życia, ale również błąkaniu się po bezdrożach ludzkiej egzystencji.
Downloads
Bibliografia
Bałaga M., „W imieniu kobiet podziemnych”. O twórczości Sylwii Chutnik, w: Skład osobowy. Szkice o prozaikach współczesnych, cz. 2, red. D. Nowacki, J. Pasterska, Katowice 2016.
Bieńczyk M., Melancholia. O tych, co nigdy nie odnajdą straty, Warszawa 2012.
Byung-Chui_Han, Społeczeństwo zmęczenia i inne eseje, przeł. R. Pokrywka, Warszawa 2022.
Chutnik S., Cwaniary, Warszawa 2012.
Chutnik S., Dintojra, w: tejże, Dintojra, Kraków 2024.
Chutnik S., Jolanta, Kraków 2015.
Chutnik S., Kieszonkowy atlas kobiet, Warszawa 2014.
Chutnik S., Tyłem do kierunku jazdy, Kraków 2022.
Gutowski W., Młodopolski dialog (z) nocą, w: Noc. Symbol – Temat – Metafora, t. 2, Noce polskie, noce niemieckie, pod red. J. Ławskiego, K. Korotkicha, M. Bajki, Białystok 2012.
Janion M., Kobiety i duch inności, Warszawa 2006.
Klibansky R., Panofsky E., Saxl F, Saturn i Melancholia. Studia z historii, filozofii, przyrody, medycyny, religii oraz sztuki, przeł. A. Kryczyńska, Kraków 2009.
Korczyńska-Partyka D., Pisanie w poprzek dyskursów. Emancypacyjny potencjał prozy Sylwii Chutnik, „Jednak Książki. Gdańskie Czasopismo Humanistyczne” 2015, nr 4.
Kozicka D., Sylwia Chutnik, czyli kobieta w mieście, „Śląskie Studia Polonistyczne” 2015, nr 1.
Krukowska H., Noc poetów, noc filozofów, w: Noc. Symbol – Temat – Metafora, t. 2, Noce polskie, noce niemieckie, pod red. J. Ławskiego, K. Korotkicha, M. Bajki, Białystok 2012.
Krukowska H., Noc romantyczna (Mickiewicz, Malczewski, Goszczyński), Gdańsk 2011.
Łysiak T., Trauma – od genologii pojęcia do studiów nad traumą, w: Antologia studiów nad traumą, red. T. Łysiak, Kraków 2015.
Mazur A., Pod znakiem Saturna. Topika melancholii w późnej twórczości Elizy Orzeszkowej, Opole 2010.
Nadana-Sokołowska K., Kieszonkowy atlas kobiet, Dzidzia, Cwaniary… - wybrane powieści Sylwii Chutnik w kontekście badań nad związkami reprezentacji wojny i płci kulturowej, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2017, nr 10.
Niekra M., Niemożność pozbawienia się samego siebie w „Kieszonkowym atlasie kobiet” Sylwii Chutnik, w: Uwięzione w grzeczności – obrazy kobiecych inności w tekstach literackich, pod red. B. Walęciuk-Denejki i Ł. A. Wawryniuka, Kraków 2015.
Piechota D., Superbohaterowie nad Wisłą, w: tegoż, Na fali nostalgii. Lata osiemdziesiąte i dziewięćdziesiąte w najnowszej kulturze i literaturze popularnej, Kraków 2022.
Plumwood V., Feminism and the Mastery of Nature, London-New York 1993.
Sidoruk E., „Okolica znana, oswojona”. Warszawa w „Cwaniarach” Sylwii Chutnik, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2018, nr 13.
Soper K., Naturalized Woman and Feminized Nature, w: The Green Studies Reader. From Romanticism to Ecocriticism, ed. L. Couple, London-New York 2000.
Tański M., Czas melancholii – czasem przemian (transgresji) czy czasem destrukcji?, „Przestrzenie Teorii” 2007, nr 7.
Uniłowski K., Niesamowite i dowcipne. O „Kieszonkowym atlasie kobiet” Sylwii Chutnik, „Śląskie Studia Polonistyczne” 2015, nr 1.
Żywiołek A., Stefana Chwina pasja realnej nocy, w: Noc. Symbol – Temat – Metafora, t. 2, Noce polskie, noce niemieckie, pod red. J. Ławskiego, K. Korotkicha, M. Bajki, Białystok 2012.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Kategorie
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Tematy i Konteksty

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

