University in „post-modern” world – dangers, new roles and challenges
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2015.3.16Keywords:
classical university, “post-modern”, modern university, studyingAbstract
Modern university in many national and international forms looses rapidly its traditional identity. In spite of different difficulties it is one of unique organizations of scientific creativity, an institution useful for society, culture and individuality. This article presents dangers of modern university as well as challenges that need to be faced. Presented text encourage to consider possibilities of improvement in current situation of university.
Downloads
References
Antonowicz D., Uniwersytet przyszłości. Wyzwania i modele polityki, Warszawa 2005.
Czerny J., Pedagogika wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjnych [w:] Szkoła w świecie współczesnym, red. B. Mochacka, M. Szymański, Kraków 2008.
Denek K., Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy. Nauka i edukacja w Uniwersytecie XXI wieku, Poznań 2011.
Edukacja jutra. Od uniwersytetu do starości. Aspekty edukacji osób dorosłych, red. K. Denek, A. Kamińska, P. Oleśniewicz, Sosnowiec 2014.
Edukacja wobec wyzwań XXI wieku, red. I. Wojnar, J. Kubina, Warszawa 1996.
Jilek H.L., Historical Compendium of European Universities, Genewa 1984.
Kotarbiński T., Drogi dociekań własnych. W setną rocznicę urodzin, Warszawa 1986.
Kryszewski W., Uniwersytet [w:] Wielka encyklopedia PWN, t. 28, Warszawa 2005.
Labuda G., Rola i zadania uniwersytetów w nowoczesnej organizacji nauki, Poznań 1962.
Suchodolski B., Uniwersytet a procesy upowszechniania kultury ogólnej [w:] B. Suchodolski, Świat człowieka a wychowanie, Warszawa 1967.
Suchodolski B., Uniwersytet otwarty [w:] B. Suchodolski, Wychowanie mimo wszystko, Warszawa 1990.
Szmyd J., Regresja antropologiczna w świecie „ponowoczesnym” i kryzys edukacyjny [w:] Kultura – Przemiany – Edukacja. Myśl o wychowaniu. Teorie i zastosowania edukacyjne, t. I, red. nauk. K. Szmyd, A. Garbarz, Z. Frączek, B. Skoczyńska-Prokopowicz, Rzeszów 2013.
Szmyd J., Szkoła i myśl pedagogiczna w „ponowoczesności” – konteksty cywilizacyjne i społeczne. Zarys zagadnienia [w:] Ku dobrej szkole skoncentrowanej na uczniach, red. J. Kuźma, J. Pałka, t. I, Kraków 2014.
Uniwersytet [w:] Wielka encyklopedia PWN, t. 28, Warszawa 2005.
Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000.
Celiński A., Napiszmy pozytywny scenariusz. Wywiad. Rozmawia Krzysztof Pilawski, „Przegląd”, nr 26(808), 22–28 czerwca 2015.
Filolożka, Filolożka bez szans, felieton, „Wysokie Obcasy”, 11 kwietnia 2015.
Graff A., Uczelnia to nie firma, „Wysokie Obcasy”, 30 maja 2015.
Jaki kraj, takie uniwersytety, „Gazeta Wyborcza”, 10–11 stycznia 2015.
Leszczyński A., Biegnij, doktorku, biegnij. Niepiękny świat młodych naukowców, „Gazeta Wyborcza”, 10–11 stycznia 2015.
Student to nie produkt. Z Anną Gizą-Poleszczuk rozmawia Agnieszka Kublik, „Gazeta Wyborcza”, 27–28 czerwca 2015.
Uniwersytet psuje się od rektora. Z prof. Leną Kolarską-Bobińską, minister nauki i szkolnictwa wyższego, rozmawia Agnieszka Kublik, „Gazeta Wyborcza”, 7–8 lutego 2015.
Uniwersytet, http:/pl.wikipedia.org/Wiki/Uniwersytet
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.