School failure among pupils in COVID-19 pandemic in perspective of chosen empirical research
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2020.8.6Keywords:
school failure, teachers, parents, pupils, COVID-19 pandemicAbstract
In this text the phenomenon of school failure among pupils has been characterized with presentation of didactical and educational difficulties. Their specificity, syndromes and causes have been presented. The author has indicated possibilities of prevention of those failures as well as possibilities of support of the ones manifesting these difficulties. An attempt to outline the didactical and educational difficulties of pupils on COVID-19 pandemic was made. In the process, chosen and available results of empirical research were used. Suggestions of pupils support by school and family environment encloses the article. Special attention was brought to the need of realization of intensive cooperation and open communication among teachers, parents and pupils themselves, as the new circumstances require maintenance of social distancing.
Downloads
References
Denek K, Powodzenia i niepowodzenia szkolne w kontekście badań [w:] Niepowodzenia szkolne: praca zespołowa, red. J. Łysek, Kraków 1998.
Karpińska A., Niepowodzenia edukacyjne – renesans myśli naukowej, Białystok 2011.
Kojs W., Wokół pojęcia niepowodzeń szkolnych [w:] Niepowodzenia szkolne: praca zespołowa, red. J. Łysek, Kraków 1998.
Kupisiewicz C., Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1996.
Łobocki M., Trudności wychowawcze w szkole. (Zapobieganie i przeciwdziałanie), Warszawa 1989.
Nowacki T., Leksykon pedagogiki pracy, Radom 2004.
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2004.
Olczyk A., „Nowe” problemy wychowawcze w dobie „nowych” mediów. „Polonia Sacra” XVI (XXXIV) 2012, nr 31 (75).
Pilch T., Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze [w:] Pedagogika społeczna: człowiek w zmieniającym się świecie, red. T. Pilch, I. Lepalczyk, Warszawa 1995.
Poleszak W., Pyżalski J., Psychologiczna sytuacja dzieci i młodzieży w dobie epidemii [w:] Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, red. J. Pyżalski, Warszawa 2020.
Skrzypniak R., Trójgłos w sprawie niepowodzeń edukacyjnych – trudności wychowawcze [w:] Dydaktyczna refleksja o edukacyjnych priorytetach, red. A. Karpińska, M. Zińczuk, Warszawa 2014.
Urban B., Kryteria, mechanizmy i konsekwencje odrzucenia dziecka przez grupę rówieśniczą [w:] Społeczne konteksty zaburzeń w zachowaniu, red. B. Urban, Kraków 2001.
Zarzecki L., Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie, Jelenia Góra 2012.
Żegnałek K., Dydaktyka ogólna. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2005.
https://www.ourkids.net/pl/nauka-w-czasach-pandemii-w-oczach-uczniow.php (data dostępu: 26.10.2020)
https://polskatimes.pl/edukacja-zdalna-podczas-epidemii-koronawirusa-jak-radza-sobie-polscy-uczniowie-i-nauczyciele/ar/c5-14971756 (data dostępu: 26.10.2020)
https://edukacja.dziennik.pl/aktualnosci/artykuly/7755052,nauczanie-zdalne-szkola-promocja-uczniowie-rodzice-nauczyciele-problemy-epidemia.htm l (data dostępu: 26.10.2020)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.