Hidden talent will never flourish. Selected techniques of art therapy used while working with children of preschool age
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2018.6.15Keywords:
child’s creativity, preschool age, qualitative research, case studyAbstract
The article discusses the use of selected techniques in art therapy work with children of preschool age. It explains the concept and forms of a preschooler’s creativity and describes the importance of art therapy in a preschool. The article refers to qualitative research in the use of music and art in a child’s therapy. The study was based on observation of the progress of musical and art skills of six year olds in the course of art therapy classes (including movement improvisation, improvisation using percussion instruments and artistic activity). Exemplification of the research is presented in a case study of a six year old girl who participated in art therapy.
Downloads
References
Al-Kusayer I., Melodia, słowo i gesty, „Bliżej Przedszkola” 2007, nr 5.
Andrzejewska J., Kompetencje poznawcze pięciolatków, „Wychowanie w Przedszkolu” 2011, nr 9.
Arciszewska-Binnebesel A., ARTEterapia – szczęśliwy świat tworzenia, wyd. Harmonia, Gdańsk 2014.
Gloton R., Clero C., Twórcza aktywność dziecka, WSiP, Warszawa 1988.
Gładyszewska-Cylulko J., Arteterapia w pracy pedagoga. Teoretyczne i praktyczne podstawy terapii przez sztukę, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2014.
Gładyszewska-Cylulko J., Wspomaganie rozwoju dzieci nieśmiałych poprzez wizualizację i inne techniki arteterapii, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2007.
Harwas-Napierała B., Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, t. 1, WN PWN, Warszawa 2002.
Hofman-Lipska E., Muzyka w przedszkolu, „Wychowanie w Przedszkolu” 2005, nr 1.
Jezierska G., Warsztaty arteterapeutyczne, „Życie Szkoły” 2006, nr 6.
Kanior B., Rozwijanie ekspresji plastycznej i muzycznej dziecka, „Twórczy Nauczyciel” 2003, nr 2.
Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, WSiP, Warszawa 2005.
Knapik M., Sacher W.M. (red.), Sztuka w edukacji i terapii, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2004.
Kozyra A., Aktywność twórcza, „Bliżej Przedszkola” 2005, nr 5–6, s. 38–39.
Machowicz K., Terechowicz W., Sztuka tylko dla dzieci, „Bliżej Przedszkola” 2009, nr 7–8.
Mazurkiewicz J., Co to jest wiatr i jak powstaje? Jak rozwijać twórcze kompetencje dzieci i nauczycieli, „Bliżej Przedszkola” 2008, nr 8–9.
Palacz J., Twórcze zabawy zuchów, „Bliżej Przedszkola” 2006, nr 7–8.
Piszczek M., Terapia zabawą. Terapia przez sztukę – wybrane zagadnienia i metody, wyd. CMPPP, Warszawa 2009.
Popek S.L., Psychologia twórczości plastycznej, cz. 2, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2010.
Popek S., Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa 1985.
Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka, WN PWN, Warszawa 2011.
Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z., Psychologia wychowawcza, WN PWN, Warszawa 2002.
Reczuch M., Źródło radości, „Bliżej Przedszkola” 2009, nr 3.
Smoczyńska-Nachtman U., Kalendarz muzyczny w przedszkolu, Wydawnictwo Pani Twardowska, Warszawa 2013.
Stańko-Kaczmarek M., Arteterapia i warsztaty edukacji twórczej, wyd. Difin, Warszawa 2013.
Szmidt K.J., Modrzejewska-Świgulska M. (red.), Psychopedagogika działań twórczych, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2005.
Terechowicz W., Muzyka nie tylko łagodzi obyczaje, „Bliżej Przedszkola” 2009, nr 10.
Tyszkowa M., Sztuka dla najmłodszych, WSiP, Warszawa 1990.
Wasyluk I., Wspierająca rola muzyki w rewalidacji osób z głębokim upośledzeniem umysłowym, „Szkoła Specjalna” 2005, nr 4.
Wilk T. (red.), Niektóre obszary pracy opiekuńczo-wychowawczej i edukacyjnej szkoły oraz środowiska lokalnego, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2007.
Ziołowicz K., Rozwijanie wyobraźni twórczej u dzieci w oparciu o edukację plastyczną, „Nauczanie Początkowe: kształcenie zintegrowane” 2006/2007, nr 3.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.