Motywacja młodzieży w zakresie wyboru kierunku studiów w świetle zmiennej – płeć

Autor

  • Zbigniew Chodkowski Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2020.8.17

Słowa kluczowe:

zdolności, edukacja, motywacja, praca, płeć

Abstrakt

Motywacja jest czynnikiem wpływającym na aktywność człowieka od jego najmłodszych lat poprzez całą dorosłość. Uwidacznia się to w trzech najważniejszych obszarach, tj.: zabawy, edukacji i pracy. Sfery te łączą się ze sobą w różnych proporcjach i zależą one od wielu czynników związanych ze środowiskiem życia i zainteresowaniami jednostki. Do tych najważniejszych należą: opieka, wychowanie, edukacja, otoczenie rodziny, atmosfera rodzinna, uwarunkowania społeczne, ekonomiczne, zdrowie i inne. Czynniki te kształtują u dziecka postrzeganie świata, a także wpływają na jednostkę w zakresie podejmowania ważnych decyzji, do których należy m.in. wybór kierunku studiów. Środowisko ludzi, obiektów, miejsce życia implikują motywy zachowania się człowieka, które przekładają się na jego aspiracje życiowe.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Byrne M., Flood B., A Study of Accounting Students’ Motives, Expectations and Preparedness for Higher Education, „Journal of Further and Higher Education”, 2005, 2 (29).

Chodkowski Z., Adaptacja człowieka do środowiska pracy, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2019.

Chodkowski Z., Autoocena własnych szans funkcjonowania zawodowego po ukończeniu studiów pedagogicznych, „Szkoła – Zawód – Praca” 2019, nr 17, s. 201–216.

Chodkowski Z., Plany zawodowe studentów Pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego w kontekście miejsca ich zamieszkania, „Zarządzanie Publiczne” 2019, 2(46), s. 171–187.

Farnicka M., Liberska H., Tworzenie środowiska sprzyjającego uczeniu się – analiza wybranych czynników, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2014, nr 67(3).

Kim Y., Mokb S.Y., Seidelc T., Parental influences on immigrant students' achievement-related motivation and achievement: “A meta-analysis, Educational Research Review” 30 (2020) 100327.

Kocowski T., Motywacja [w:] (red.) W. Pomykało, Encyklopedia pedagogiczna, Fundacja Innowacja, Warszawa 1993, s. 384–389.

Kozioł L., Motywacja w pracy. Determinanty ekonomiczno-organizacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków 2002.

Łukaszewski W., Motywacja w najważniejszych systemach teoretycznych [w:] (red.) J. Strelau, Psychologia ogólna Tom 2, Gdańskie Wydawnictwa Psychologiczne, Gdańsk 2004, s. 427–440.

Mantica A., Moneva J., Malbas M., Family Status and Self-Motivation in Studies, “International Research in Education”, 2020, Vol. 8, No. 1.

Mietzel G., Psychologia kształcenia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002.

Nęcka E., Inteligencja [w:] (red.) J. Strelau, Psychologia ogólna Tom 2, Gdańskie Wydawnictwa Psychologiczne, Gdańsk 2004, s. 721–760.

Niemczewska M., Mrowiec K., Paterek A., Rola kobiet w innowacyjnej przedsiębiorczości wysokich technologii, Wydawnictwo Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2007.

Obuchowski K., Psychologia dążeń ludzkich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1983.

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1998.

Poleszczuk J., Decyzje edukacyjne maturzystów. Kontekst społeczny i indywidualne postawy młodzieży Białegostoku wobec wykształcenia wyższego, „Pogranicze. Studia Społeczne”. Tom XXXI, 2017.

Reykowski J., Procesy emocjonalne. Motywacja. Osobowość [w:] (red.) T. Tomaszewski, Psychologia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1992.

Spielman R.S., Psychology, OpenStax, Rice University, Texas 2017.

Szewczuk W., Zdolności i uzdolnienia [w:] (red.) W. Pomykało, Encyklopedia pedagogiczna, Fundacja Innowacja, Warszawa 1993.

Tołwińska B., Motywacja dzieci do uczenia się (problemy dzieci, rola dorosłych) [w:] (red.) J. Izdebska i J. Szymanowska, Wielowymiarowość przestrzeni życia współczesnego dziecka, Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok 2009.

Tyrowicz J., Magda I., van der Velde L., Nierówności płacowe kobiet i mężczyzn, Instytut Badań Strukturalnych, Warszawa 2015.

Zimbardo P.G., Psychologia i życie, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 1999.

Zimbardo P.G., Johnson R.L. McCann V., Psychologia. Kluczowe Koncepcje. Motywacja i uczenie się, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

Cambridge English Dictonary on-line: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/self-esteem

Emigracja zarobkowa Polaków. Wyjeżdża coraz więcej wykształconych (2015), http://www. money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/emigracja-zarobkowa-polakow-wyjezdza-co-raz,43, 0, 1864235.html [dostęp: 20.04.2020].

Pobrania

Opublikowane

2020-12-15

Jak cytować

Chodkowski, Z. (2020). Motywacja młodzieży w zakresie wyboru kierunku studiów w świetle zmiennej – płeć. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 8, 225–243. https://doi.org/10.15584/kpe.2020.8.17

Numer

Dział

Uniwersytety i szkoły wyższe w perspektywie wyzwań cywilizacyjnych