Wybrane aspekty diagnozy zaburzeń okresu adolescencji u młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w kontekście pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2025.13

Słowa kluczowe:

adolescencja, zaburzenia zachowania, niepełnosprawność intelektualna, pomoc psychologiczno-pedagogiczna, diagnoza, szkoła specjalna

Abstrakt

Artykuł podejmuje temat diagnozy zaburzeń okresu adolescencji u młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, ze szczególnym uwzględnieniem roli pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Celem publikacji jest przedstawienie wybranych aspektów diagnozy trudności rozwojowych występujących w okresie dojrzewania oraz ukazanie opinii nauczycieli i specjalistów pracujących z młodzieżą w szkołach specjalnych. W artykule omówiono teoretyczne podstawy klasyfikacji i diagnozy zaburzeń (m.in. wg DSM-IV i ICD-10), ich symptomy oraz czynniki ryzyka. Zaprezentowano wyniki badań empirycznych przeprowadzonych wśród 38 nauczycieli i specjalistów, wskazujące na najczęściej obserwowane zaburzenia: emocjonalno-lękowe, zaburzenia zachowania oraz zaburzenia odżywiania. Przedstawiono również metody diagnozy i działania profilaktyczne podejmowane przez pedagogów. Uzyskane wyniki podkreślają znaczenie wczesnej diagnozy oraz zintegrowanego wsparcia młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w procesie ich dorastania.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bakiera L., Czy dorastanie musi być trudne?, Warszawa 2009.

Bobik B., Uzależnienia wśród młodzieży na terenach dotkniętych transformacją gospodarczą, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2016, RLVI, nr 6.

Bobik B., Wybrane aspekty diagnozy pedagogicznej zaburzeń zachowania u dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, (w:) Wybrane przestrzenie Niepełnosprawności. Teoria, diagnoza, badania, red. M. Penczek i A. Szafrańska, , Kraków 2018.

Diagnostic and Statistical Manual - DSM-IV, APA, 1994.

Gaebel W., Zielasek J., G.M. Reed, Zaburzenia psychiczne i behawioralne w ICD-11: koncepcje, metodologia oraz status obecny, „Psychiatria Polska” 2017, nr 51(2), DOI: https://doi.org/10.12740/PP/69660.

Górnicka B., Plany życiowe młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną, Opole 2004.

Harwas-Napierała B., Trempała B. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t. 2, Charakterystyka okresów życia człowieka, Warszawa 2006.

International Statistical Manual of Mental Disorder, http://apps.who.int/classifictions/icd10/browse/2010/enJ (dostęp: 12.07.2025)

Kołakowski A., Kliniczny obraz zaburzeń zachowania [w:] Zaburzenia zachowani u dzieci. Teoria i praktyka, red. tenże, Sopot 2013.

Kupisiewicz M., Słownik Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2014.

Leonel A., Inteligencja emocjonalna dla dzieci i młodzieży. Narzędzie dla rodziców i nauczycieli, Ebook 2024.

Minczakiewicz E. M., Perspektywy dorastania młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście jakości życia wychowującej ją rodziny, „Transdyscyplinarne Studia o Kulturze i Edukacji” 2008, nr 3(63), https://kpsw.edu.pl/pobierz/wydawnictwo/Transdyscyplinarne/NOE3/63_Elzbieta%20Minczakiewicz.pdf (dostęp:12.07.2025).

Minczakiewicz E.M., Jakość życia rodzin a dylematy dorastania młodzieży z objawami niepełnosprawności intelektualnej, [w:] Jakość życia w niepełnosprawności. Mity a rzeczywistość, red. M. Flanczewska-Wolny, Gliwice-Kraków 2007.

Minczakiewicz E.M., Perspektywy życiowe w wyobrażeniach dorastającej pełno-, i niepełnosprawnej umysłowo młodzieży, „Roczniki Pedagogiki Specjalnej” 1996, Tom 7, Warszawa.

Oszwa U., Zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży, „Remedium” 2003, nr 125-126, http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/61-remedium/565-zaburzenia-zachowania-u-dzieci-i-mlodziezy.html (dostęp: 31.01.2018).

Pecyna M.B., Psychofizjologiczne diagnozy trudności w uczeniu się, Opole 2010, s. 18.

Rękosiewicz M., Społeczny kontekst kształtowania się tożsamości osób z niepełnosprawnością intelektualną w okresie późnej adolescencji i wyłaniającej się dorosłości, niepublikowana dysertacja doktorska, Poznań 2016.

Rękosiewicz M., Brzezińska A., Kształtowanie tożsamości w okresie dzieciństwa i dorastania osób z niepełnosprawnością intelektualną: rola rodziny i szkoły, „Studia Edukacyjne” 2011, nr 18.

Rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z dnia 9 sierpnia 2017 r., t.j. Dz.U 2023, poz. 1798.

Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Ebook 2017.

Rusinek K., Aspiracje życiowe młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, „Annales UMC-S. Sectio J. Paedagogika-Psychologia” 2014, vol. 27, nr 2.

Sajewicz-Radke U., Radke B.M., Skale objawowe zaburzeń okresu adolescencji. Przewodnik diagnostyczny, Gdańsk 2012, s. 8.

Sajewicz-Radtke U., Radtke B.M., Kalka D., Kwestionariusz Agresywności Młodzieży-Reaktywność Emocjonalna. Podręcznik, Gdańsk 2014.

Sajewicz-Radtke U., Radtke B.M., Skale objawowe zaburzeń okresy adolescencji. Przewodnik diagnostyczny, Gdańsk 2012;

Skowronek P., Wybrane zaburzenia okresu adolescencji u młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, niepublikowana praca magisterska opracowana pod kierunkiem Bogumiły Bobik, UŚ WNS, Katowice 2025.

Pobrania

Opublikowane

2025-12-15

Jak cytować

Bobik, B. (2025). Wybrane aspekty diagnozy zaburzeń okresu adolescencji u młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w kontekście pomocy psychologiczno-pedagogicznej. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 16, 167–179. https://doi.org/10.15584/kpe.2025.13

Numer

Dział

Psychologia wobec współczesnych problemów edukacyjnych i wychowawczych

Inne teksty tego samego autora