Badanie interpretacyjne w procesie dydaktycznym: krytyczna analiza dyskursu

Autor

  • Pablo Lafarga Ostariz University of Zaragoza
  • Rebeca Soler Costa University of Zaragoza

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2019.7.10

Słowa kluczowe:

proces nauczania, krytyczna analiza dyskursu, projektowanie sylabusa, język, klasy szkolnej, interakcje dydaktyczne, organizacja szkoły.

Abstrakt

Interakcje dydaktyczne podejmowane w każdym procesie nauczania-uczenia się wymagają od ucznia wewnętrznego rozumienia i umiejętności dekodowania. Gdy nauczyciel rozpoczyna proces nauczania, tworzy swego rodzaju kanał, kod, system, który sprawia, że komunikacja jest możliwa. Język używany w procesie dydaktycznym należy analizować, ponieważ wpływa on na ten proces, wzmacnia osiąganą jakość i efektywność. Język oraz różnorodność mowy używanej w edukacji są zagadnieniami, które wzbudzają duże zainteresowanie, a prace nad ich poznaniem trwają od połowy XX w. W pracy zaprezentowano obecne ramy teoretyczne i istotne odkrycia badaczy, aby następnie przeprowadzić analizę języka w interakcjach dydaktycznych. Większą uwagę skupiono na ogólnym użyciu języka niż na analizie różnych poziomów językowych. Autorzy pokazali, w jaki sposób używany jest język podczas nauczania, jaka jest jego rola i jak realizować komunikację w procesie dydaktycznym.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bernat A., La reforma educativa como lenguaje vacío. Actas del VIII Congreso de Lenguajes Naturales y Lenguajes Artificiales, 197–204, 1992.

Broudy H.S., The role of analysis in educational philosophy, “Educational Theory”, XII: 261–269, 1964.

Edel A., Analytic philosophy of education at the crossroad, “Educational Theory”, XXII: 131–153, 1972.

Esteve J.Mª., Lenguaje educativo y teorías pedagógicas, Madrid, Anaya 1979.

Kneller G.F., La lógica y el lenguaje de la educación, Buenos Aires, El Ateneo 1969.

Peters R.S., Etics and Education, Londres, Allen and Unwin 1966.

Ryle G., The Concept of Mind, London, Hutchinson 1949.

Scheffler I., The Language of Education, Illinois, Springfield 1960.

Smith O. & Ennis R.H., Lenguaje y conceptos en educación, Buenos Aires, El Ateneo 1971.

Soler J.R., Estado actual y estrategias para futuribles de la formación a lo largo de la vida, Libro de Actas del VI Congreso Internacional de Formación para el Trabajo, 369–379, Zaragoza, Editorial Tornapunta Ediciones 2013.

Soler J.R., La participación social en la construcción de la democracia, reto consustancial a la formación a lo largo de la vida, Madrid, Tornapunta 2009.

Soler R., El poder de las palabras: un análisis del lenguaje pedagógico, Zaragoza, Mira Editores 2015.

Soler R., Lafarga P. & Ramos M., La Competencia Digital de docentes en formación en un contexto educativo de innovación tecnológica. In Hinojo F.J, Aznar I. & Cáceres Mª.P. (eds), Avances en recursos TIC e innovación educativa, 152–161, Madrid, Dykinson 2019.

Yin R., Case study research. Design and methods. Applied social research methods series, Newbury Park CA, Sage 1994.

Opublikowane

2019-12-15

Jak cytować

Lafarga Ostariz, P., & Soler Costa, R. (2019). Badanie interpretacyjne w procesie dydaktycznym: krytyczna analiza dyskursu. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 7, 151–159. https://doi.org/10.15584/kpe.2019.7.10

Numer

Dział

Psychologia wobec współczesnych problemów edukacyjnych i wychowawczych

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>