Nauczanie kompetencji cyfrowych po pandemii: adaptacja szkolnictwa wyższego i b-learningu w Hiszpanii

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2021.9.17

Słowa kluczowe:

nowe technologie informacyjne (ICT), szkolnictwo wyższe, kompetencje cyfrowe, Hiszpania

Abstrakt

Hiszpański system edukacyjny został znacząco zmieniony z powodu pandemii wywołanej przez SARS-CoV-2. Fakt ten zachęcił do zmiany paradygmatu, która miała miejsce w ostatniej dekadzie i polegała na integracji technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT) w kontekstach edukacyjnych. Nowe warunki wymagają ciągłej refleksji nad procesem nauczania-uczenia się, szczególnie w społeczeństwie, którego zaangażowanie w integrację cyfrową wzrasta z roku na rok. Najbardziej odczuwalna obecność tych nowych środków występuje w obszarze szkolnictwa wyższego, w którym w ciągu ostatniej dekady coraz częściej wykorzystywano cyfrowe media w nauczaniu i uczeniu się w różnych kontekstach. Z tego powodu w niniejszej pracy przeprowadzona została analiza teoretyczna dotycząca roli ICT w społeczeństwie hiszpańskim ze szczególnym uwzględnieniem ich adaptacji w szkolnictwie wyższym. Przedstawiono zagadnienia, które wykraczają poza czyste zastosowanie ICT i które podkreślają nowe potrzeby w szkoleniu nauczycieli, których kompetencje w zakresie nauczania cyfrowego są przedmiotem ciągłych kontrowersji i analiz. Aby ułatwić wdrażanie mediów cyfrowych w odniesieniu do szkolenia nauczycieli w szkolnictwie wyższym w Hiszpanii, realizowane są grupowe otwarte kursy online (MOOCs) i otwarte zasoby edukacyjne (OERs). Wszystko to wychodzi naprzeciw potrzebom instytucji, aby dostosować się do rozwoju społeczeństwa, a nie pozostawać na uboczu.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Alberola, I.; Iglesias, M. & Lozano, I. (2021). Teachers’ beliefs about the rol of digital educational resources in educational practice: a qualitative study. Education Sciences, 11(5). doi: 10.3390/educsci11050239

Alvarez, A.; Velazquez, A. & Castillo, M. (2021). Technology acceptance of an interactive augmented reality app on resistive circuits for engineering students. Electronics, 10(11). doi: 10.3390/electronics10111286

Alves, L.; Antonio, D. & Laux, R. (2021). Nomophobia: a bibliometric analysis. Revista Tecnologia E Sociedade, 17(46), 246-263. doi: 10.3895/rts.v17n46.12661

Area, M. (2008). Una breve historia de las políticas de incoporación de las tecnologías digitales al sistema escolar en España. Quaderns digitals: Revista de Nuevas Tecnologías y Sociedad, 51.

Area, M. (2010). El proceso de integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos. Un estudio de casos. Revista de Educación, mayo-agosto (352), 77-97.

Area, M.; Bethencourt, A. & Martin, S. (2020). From blended teaching to online teaching in the days of Covid19. Student visions. Campus Virtuales, 9(2), 35-50.

Barrio, R. (2021). ‘Youtuberism’ as a response in times of lock down. A teaching experience of the subject of Crimilan Procedural Law. Revista de Educación y Derecho-Educational and Law Review, 23. doi: 10.1344/REYD2021.23.33889

Batanero, J.; Gravan, P. & Rojas, C. (2020). Are primary education teachers from Catalonia (Spain) trained on ICT and disability? Digital Education Review, 37, 288-303.

Belikov, O. & Kimmons, R. (2018). Can I Use This? Developing Open Literacies or Understanding the Basics and Implications of Copyrights. Fair Use, and Open Licensing for e-Learning. Educational Communications and Technology-Issues and Innovations, 155-168. doi: 10.1007/978-3-319-61780-0_12.

Brown, M., McCormack, M., Reeves, J., Brooks, C., & Grajek, S. (2020). 2020 EDUCAUSE Horizon Report, Teaching and Learning Edition. Louisville, EE. UU.: Educause.

Carneiro, R., Toscano, J., & Díaz, T. (2009). Los desafíos de las TIC para el cambio educativo. Madrid: OEI – Fundación Santillana.

Cervi, L. (2021). Tik Tok and generation Z. Theatre Dance and Performance Training, 12(2), 198-204. doi: 10.1080/19443927.2021.1915617

Cespon, M. (2021). ICT/LKT and COVID-19: Use and needs of Galician secondary teachers. Digital Education Review, 39, 356-373.

Cobb, D. (2018). Placing the spotlight on Open Educational Resources: Global phenomenon or cultural guise? International Educational Journal-Comparative Perspectives, 17(3), 15-29.

Costa, R.; Medrano, M.; Lafarga, P. & Moreno, A. J. (2021). How to teach pre-service teachers to make a didactic program? The collaorative learning associated with mobile devices. Sustainability, 12(9). doi: 10.3390/su12093755

Criollo, S.; Abad, D.; Martic, M.; Velasquez, F., Pérez, J. & Luján, S. (2021). Applied Sciences-Basel, 11(11). doi: 10.3390/app11114921

Deimann, M. (2019). Openness. Open and distance education theory revisited: implications for the digital era. SpringerBriefs in Education, 39-46. doi: 10.1007/978-981-13-7740-2_5.

Fernandez, P.; Rodriguez, M. & Fernandez, A. (2020). Blended learning model for university training. Application to technical degrees. Enseñanza de las Ciencias, 38(3), 179-196. doi: 10.5565/rev/ensciencias.3300

González, A. & De Pablos, J. (2015). Factores que dificultan la integración de las TIC en las aulas. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 401-417.

Gonzalez, J.; Montolio, M.; Ortega, S. & Sanchez, P. (2021). Teachers’ digital learning ecologies: school at home during COVID-19 in the Valencian Region. Revista Publicaciones, 51(3), 191-214. doi: 10.30827/publicaciones.v51i3.20743

Instituto Nacional de Estadística (2021). Encuesta sobre equipamiento y uso de tecnologías de información y comunicación en los hogares. Recuperado de https://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c=Estadistica_C&cid=1254736176741&menu=ultiDatos&idp=125473557669

INTEF. (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente – Septiembre 2017. Recuperado de http://aprende.intef.es/sites/default/files/2018-05/2017_1020_Marco-Com%C3%BAn-de-Competencia-Digital-Docente.pdf

Jiménez, A.; García, C. & de Ayala, M. C. (2021). Adolescents and Youtube: creation, participation and consumption. Prisma Social, 60-89.

Lorente, A.; Despujol, I. & Castaneda, L. (2021). MOOC as a leveling strategy in higher Education: the case of the Polytechnic University of Valencia. Campus Virtuales, 10(2), 9-25.

Lorente, L. (2020). The right to education and ICT during COVID-19: an international perspective. Sustainability, 12(21). doi: 10.3390/su12219091

Llorente, C.; Kolotouchkina, O. & Manas, L. (2021). International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(8). doi: 10.3390/ijerph18083923

Mahajan, R., Gupta, P. & Singh, T. (2019). Massive Open Online Courses: concept and implications. Medical Education, 56, 489-495.

Mejía, A., Silva, C. A., Villareal, C. P., Suarez, D. A. & Villamizar, C. F. (2018). Estudio de los factores de resistencia al cambio y actitud hacia el uso educativo de las TIC por parte del personal docente. Revista Boletín REDIPE, 7(2), 53-63.

Montenegro, S.; Raya, E. & Navaridas, E. (2021). Teacher’s perceptions of the effects os the digital divide in basic education during the Covid-19. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 317-333. doi: 10.15366/riejs2020.9.3.017

Nunez, Q.; Gomez, S.; Ganete, A. & Goncalves, D. (2021). Professional culture and ICT teacher education in times of crisis: the perception of teachers. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(2), 153-165. doi: 10.6018/reifop.470831

Pérez, D.; García, N. & García, J. (2021). RETOS-Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 11(21), 5-24. doi: 10.17163/ret.n21.2021.01

Perez, T.; Vlarezo, A.; Lopez, R. & Garin, T. (2021). Digital divides across consumers of internet services in Spain using panel data 2007-2019. Narrowing or not? Telecommunications Policy, 45(2). doi: 10.1016/j.telpol.2020.102093

Pozo, S.; López, J.; Fuentes, A. & López, J. A. (2021). Twitch as a techno-pedagogical resource to complement the flipped learning methodology in a time of academic uncertainty. Sustainability, 13(9). doi: 10.3390/su13094901

San, S.; Jimenez, N.; Rodríguez, P. & Pineiro, I. (2020). The determinants of teachers’ continuance commitment to e-learning in higher education. Education and Information Technologies, 25(4), 3205-3225. doi: 10.1007/s10639-020-10117-3

Soler, R.; Lafarga, P.; Medrano, M. & Moreno, A.J. (2021). Netiquette: ethic, education, and behaviour on Internet-a systematic literatura review. International Journal Of Environmental Research and Public Health, 18(3). doi: 10.3390/ijerph18031212

Tejada, J. & Pozos, K. V. (2018). Nuevos escenarios y competencias digitales docentes: hacia la profesionalización docente con tic. Profesorado, Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(1), 25-51.

Viñals, A. & Cuenca, J. (2016). El rol del docente en la era digital. Revista Interuniversitaria de formación del profesorado, 86, 103-114.

Virgili, M. (2021). Emergency remote teaching: ICT applied to education during confinement by Covid-19. INNOEDUCA-Internacional Journal Of Technology and Educational Innovation, 7(1), 122-136. doi: 10.24310/innoeduca.2021.v7i1.9079

Opublikowane

2021-12-15

Jak cytować

Lafarga Ostáriz, P., & Soler Costa, R. (2021). Nauczanie kompetencji cyfrowych po pandemii: adaptacja szkolnictwa wyższego i b-learningu w Hiszpanii. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 9, 293–304. https://doi.org/10.15584/kpe.2021.9.17

Numer

Dział

Uniwersytety i szkoły wyższe w perspektywie wyzwań cywilizacyjnych

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>