Badania nad strategiami nauczania inkluzyjnego: studium przypadku

Autor

  • Juan Ramón Soler Santaliestra University of Zaragoza
  • Rebeca Soler Costa University of Zaragoza

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2016.4.16

Słowa kluczowe:

praktyki szkolne, portal tematyczny praktyk szkolnych, dokumenty szkolne, edukacja wczesnoszkolna,, edukacja inkluzyjna, organizacja pracy w szkole, zarządzanie w szkole

Abstrakt

Mając na uwadze różnorodność studentów, ich indywidualne spojrzenie, predyspozycje, umiejętności, dostęp do edukacji i ochrony zdrowia, pochodzenie etniczne, a także środowisko imigranckie, które niejednokrotnie słabo włada językiem hiszpańskim, większość szkół podstawowych i średnich dopuszcza nauczanie inkluzyjne. W europejskim środowisku akademickim, a dokładniej w obszarze kształcenia nauczycieli, ten typ nauczania jest wyzwaniem dla przyszłych nauczycieli. Bez wątpienia studenci przygotowujący się do zawodu nauczyciela podczas pierwszych praktyk potrzebują wiedzy o funkcjonowaniu szkoły, wewnętrznym zarządzaniu i organizacji, zasobach ludzkich i źródłach technik nauczania, aby zaoferować uczniom niezbędne indywidualne podejście. Pierwsze praktyki szkolne przyszłych nauczycieli opierają się na ich zaangażowaniu w poznawanie dokumentacji instytucji. Niniejsza praca analizuje przebieg praktyk studenckich przyszłych nauczycieli w hiszpańskiej szkole podstawowej w Saragossie (region Aragón). Badanie skupia się na analizie „Projektu edukacji szkolnej”, który ukazuje funkcjonowanie szkoły (opisy sylabusów, przewodniki, opis procesów nauczania, przedmioty dydaktyczne, podejście metodologiczne, organizacja pracy w klasie szkolnej, techniki nauczania i wiele innych). Wyniki badań pokazują, jak teoretyczne i praktyczne reguły wpływają na polepszenie rozwoju edukacji inkluzyjnej.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Ainscow M., Ferrel P. and Tweedle D.A., Effective practice in inclusion and in special and mainstream schools working together, Department for Education and Employments, London 1998.

Banks Ch. and Banks J., Equity Pedagogy: An Essential component of Multicultural Education, “Theory into Practice” 1995, vol. 34(3).

Booth T. et al., The Index of Inclusion: developing learning and participation in schools, CSIE, London 2000.

Brynner J., Risks and Outcomes of Social Exclusion: Insights from Longitudinal Data, OECD Reports, 2000.

Daniels H. and Garner P., Inclusive Education. Supporting inclusion in education systems, Kogan Page, London 1999.

Gine I. and Gine Cl., Inclusión y sistema educativo, Universidad de Salamanca, INICO, 2001.

Parilla A., Acerca Del origen y sentido de la Educación Inclusiva, “Revista de Educación” 2002, vol. 327.

Smyth E., Pupil Performance, Absenteeism and School Drop-out: a Multidimensional Analysis, “School Effectiveness and School Improvement” 1999, vol. 10(4).

Soler J.R., Hacia una comunidad crítica en contextos educativos democráticos: una cuestión controvertida en la gestión escolar, “Anuario de Pedagogía” 2000, vol. 2.

Soler J.R., La participación democrática de la comunidad educativa en la gestión del centro escolar. El consejo escolar, “Participación Educativa” 2006, vol. 1.

Soler J.R., La participación social en la construcción de la democracia, reto consustancial a la formación a lo largo de la vida, Madrid, Tornapunta, 2009.

Soler J.R., Retos de la gestión escolar: desde postulados comunitaristas y críticos, “Educar” 2002, vol. 0.

Soler R., Acciones educativas para colectivos en situación de vulnerabilidad social en Aragón: Alumnos inmigrantes con diversidad lingüística. ¿Cuál sigue siendo el problema de fondo?, “Educar” 2013, vol. 49(2).

Soler R., El poder de las palabras: un análisis del lenguaje pedagógico, Mira Editores, Zaragoza 2015.

Sparks D., Designing Powerful Professional Development for Teachers and Principals, National Staff Development Council, Oxford 2002.

Opublikowane

2016-12-15

Jak cytować

Soler Santaliestra, J. R., & Soler Costa, R. (2016). Badania nad strategiami nauczania inkluzyjnego: studium przypadku. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 4, 241–256. https://doi.org/10.15584/kpe.2016.4.16

Numer

Dział

Psychologia wobec współczesnych problemów edukacyjnych i wychowawczych

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>